
Indywidualne Porady Prawne
Rezydent długoterminowy WE – prawa, obowiązki i warunki otrzymania statusu RD WEAutor: Jakub Bonowicz • Opublikowane: 29.07.2010 |
Mam obywatelstwo ukraińskie i status rezydenta długoterminowego Wspólnoty Europejskiej (WE). Jestem lekarzem specjalistą i chcę się zarejestrować w GMC (to odpowiednik naszej Izby lekarskiej). Czy ja, jako rezydent długoterminowy WE, powinienem być w państwach WE traktowany jako obywatel WE? Chodzi o to, że lekarze będący obywatelami WE nie zdają żadnych egzaminów i po rejestracji mogą pracować w UK, natomiast obywatele spoza Unii muszą zdawać dość trudne egzaminy z medycyny. Czy jako rezydent długoterminowy mogę więc nie zdawać tego egzaminu? |
Właściwym aktem prawnym jest Dyrektywa Rady 2003/109/WE z 25.11.2003 r. dotycząca statusu obywateli państw trzecich będących rezydentami długoterminowymi z dnia 25.11.2003 r. (Dz. Urz. UE L. z 2004 r. Nr 16, s. 44). Dyrektywa nie jest aktem bezpośrednio wiążącym, podlega wdrożeniu do prawa krajowego i wiążę jedynie co do rezultatu, który ma być osiągnięty i pozostawia organom krajowym swobodę wyboru formy i środków. Mogą zatem istnieć pewne różnice w prawie poszczególnych państw WE, natomiast jeśli mówimy o statusie „ogólnym” na terenie całej UE, to na szczeblu wspólnotowym reguluje to wspomniana dyrektywa.
Dyrektywa reguluje (art. 1):
Od razu trzeba więc powiedzieć, że status rezydenta długoterminowego przyznaje określone Państwo Członkowskie. I dalej trzeba odróżnić:
Oczywiście może być też tak, że więcej niż jedno Państwo Członkowskie przyzna status rezydenta długoterminowego.
W pierwszej kolejności trzeba ustalić, czy dyrektywę stosuje się do Pana. Otóż dyrektywy nie stosuje się do obywateli państw trzecich, którzy zamieszkują m.in. w celu odbycia studiów lub kształcenia zawodowego – z tego, co Pan pisze, Pan jest już po specjalizacji, więc nie jest to „kształcenie zawodowe”. Pozostałe wyłączenia raczej nie będą wchodzić w grę. Zatem podlega Pan dyrektywie.
Jeśli natomiast jakiś przepis jest korzystniejszy dla Pana niż dyrektywa, to stosuje się przepis korzystniejszy (art. 3 ust. 3). Dotyczy to:
Teraz przejdźmy do pozycji rezydenta długoterminowego. Jakie zatem prawa ma rezydent długoterminowy WE?
Zasadą jest to, iż rezydent długoterminowy WE korzysta z równego traktowania z obywatelami danego państwa pod względem (art. 11 ust. 1):
Dla pkt b, d, e, f i g dane Państwo Członkowskie może jednak ograniczyć równe traktowanie do przypadków, w których zarejestrowane lub faktyczne miejsce zamieszkania rezydenta długoterminowego lub członków jej rodziny, dla których występuje on o świadczenia, położone jest na terytorium danego Państwa Członkowskiego (art. 11 ust. 2).
To jest swego rodzaju karta praw rezydenta długoterminowego. Możliwe są ograniczenia praw przez Państwo Członkowskie, mianowicie w przypadkach następujących (cały czas mówimy o Państwie, które wydało status rezydenta):
Państwa Członkowskie mogą również rozszerzyć zakres uprawnień rezydenta długoterminowego poprzez:
Państwa Członkowskie mogą również zdecydować o zapewnieniu równego traktowania w odniesieniu do dziedzin niewymienionych w ust. 1.
Zasadą jest to, że rezydent długoterminowy ma prawo zamieszkać na terytorium Państw Członkowskich innych niż Państwo, które przyznało mu status rezydenta długoterminowego, na okres przekraczający trzy miesiące, jeśli spełnia warunki określone w rozdziale III dyrektywy (art. 14), tj.:
Od tej zasady są również wyjątki. Otóż po pierwsze Państwa Członkowskie mogą ograniczyć całkowitą liczbę osób uprawnionych do uzyskania prawa pobytu, pod warunkiem że takie ograniczenia są już określone w odniesieniu do obywateli państw trzecich w obowiązującym ustawodawstwie w chwili przyjęcia dyrektywy.
Najszybciej jak to możliwe i nie później niż 3 miesiące po wjeździe na terytorium drugiego Państwa Członkowskiego rezydent długoterminowy składa wniosek do właściwych organów tego Państwa Członkowskiego o wydanie zezwolenia na pobyt. Organy Państwa Członkowskiego mogą:
Do wniosku o zezwolenie na pobyt rezydent długoterminowy dołącza dokumentację dowodową określoną przez prawo krajowe, potwierdzającą, że spełnia odpowiednie warunki, jak również swój dokument pobytowy oraz ważny dokument podróży oraz ich uwierzytelnione odpisy, ponadto także dokumenty potwierdzające posiadanie odpowiednich warunków mieszkaniowych.
Jeżeli otrzyma Pan (lub już Pan ma) dokument pobytowy w drugim Państwie Członkowskim (czyli, jak rozumiem, w Wielkiej Brytanii), to zgodnie z art. 21 ust. 1 korzysta Pan w Wielkiej Brytanii – jako rezydent długoterminowy WE – z równego traktowania we wszystkich dziedzinach określonych w art. 11 i zgodnie z warunkami w nim przewidzianymi (tj. dokładnie w tych samych dziedzinach co jako rezydent długoterminowy w Pierwszym Państwie Członkowskim, które nadało status rezydenta).
Jeśli więc ma Pan status rezydenta długoterminowego w Polsce, a dokument pobytowy w Wielkiej Brytanii, to w Wielkiej Brytanii jest Pan traktowany na równi z obywatelami Wielkiej Brytanii w tych dziedzinach co w Polsce. W szczególności ma Pan dostęp do rynku pracy, jak i możliwość prowadzenia działalności gospodarczej (art. 21 ust. 2).
Ponadto natychmiast po otrzymaniu dokumentu pobytowego członkowie rodziny rezydenta długoterminowego korzystają w drugim Państwie Członkowskim z praw wymienionych w art. 14 Dyrektywy 2003/86/WE (dotyczącej łączenia rodzin), tj. prawa do:
Jednakże Państwa Członkowskie mogą określić, zgodnie z prawem krajowym, warunki, na których członkowie rodziny podejmują pracę najemną lub na własny rachunek. Warunki te ustanawiają okres, który w żadnym przypadku nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, w ciągu którego Państwa Członkowskie mogą zbadać sytuację na ich rynku pracy przed udzieleniem zezwolenia członkom rodziny na podjęcie pracy najemnej bądź na własny rachunek (art. 14 ust. 2). Państwa Członkowskie mogą ponadto ograniczyć do podejmowania pracy najemnej bądź na własny rachunek przez wstępnych pierwszego stopnia w prostej linii lub dorosłych niezamężnych bądź nieżonatych dzieci (art. 14 ust. 3).
Jakie mogą być ograniczenia tego prawa?
Otóż Państwa Członkowskie mogą postanowić, iż osoby, które podjęły zatrudnienie jako pracownicy najemni lub prowadzą działalność na własny rachunek, mają ograniczony dostęp do zatrudnienia, ale innego niż to, w związku z którym przyznano im zezwolenie na pobyt na warunkach określonych przez ustawodawstwo krajowe w okresie nieprzekraczającym 12 miesięcy (co raczej Pana nie dotyczy, bo Panu zależy na dalszym wykonywaniu zawodu lekarza).
Ponadto Państwa Członkowskie mogą w stosunku do osób, które podjęły studia lub kształcenie zawodowe lub też uzyskały dokument pobytowy z innych przyczyn, określić warunki, na zasadzie których takie osoby mogą mieć równy dostęp do zatrudnienia lub prowadzenia działalności na własny rachunek.
Ponadto reszta ograniczeń jest taka jak w art. 11.
Podsumowując:
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>
|
|
Zapytaj prawnika
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>