Mamy 10 655 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Reklama produktów leczniczych kierowana do profesjonalistów

Autor: Ewa Szczepanik-Kurowska • Opublikowane: 27.11.2009

Artykuł omawia podstawowe zagadnienia dotyczące reklamy produktów leczniczych adresowanej do podmiotów uprawnionych do wystawiania recept lub prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ewa Szczepanik-Kurowska

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Ustawodawca dokonał wyraźnego rozróżnienia między reklamą produktów leczniczych kierowaną do publicznej wiadomości, a tą adresowaną do profesjonalistów (art. 52 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne – w skrócie P.f.). Reklamie kierowanej do publicznej wiadomości narzucone zostały bardziej rygorystyczne wymagania.

 

Podstawowe kryterium kwalifikacji, czy dana reklama jest reklamą publiczną, czy też kierowana jest do profesjonalistów – to zamierzony przez reklamodawcę krąg adresatów.

 

Adresatami reklamy skierowanej do profesjonalistów muszą być osoby uprawnione do wystawiania recept lub osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi. Będą to przede wszystkim lekarze, stomatolodzy, lekarze weterynarii i farmaceuci.

 

Krąg adresatów jest zamknięty i reklama tego typu nie może docierać do wiadomości publicznej.

 

Prawo farmaceutyczne za reklamę skierowaną do specjalistów z branży medycznej uznaje w szczególności:

 

 

  1. reklamę produktu leczniczego kierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi;
  2. odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi przez przedstawicieli handlowych lub medycznych;
  3. dostarczanie próbek produktów leczniczych;
  4. sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi;
  5. sponsorowanie konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi (art. 52 ust. 2 P.f.).

 

 


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Dodatkowo reklama kierowana do osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi musi spełniać określone wymagania. Powinna ona zawierać informacje:

 

  1. zgodne z Charakterystyką Produktu Leczniczego albo Charakterystyką Produktu Leczniczego Weterynaryjnego,
  2. o przyznanej kategorii dostępności,
  3. o cenie urzędowej detalicznej i maksymalnej kwocie dopłaty ponoszonej przez pacjenta (w przypadku leków refundowanych).

 

Informacje zawarte w reklamie muszą być rzetelne, sprawdzone i aktualne (powinna być podana data aktualizacji lub sporządzenia informacji o produkcie).

 

Celem reklamy adresowanej do lekarzy czy farmaceutów jest ukształtowanie ich opinii o konkretnym produkcie leczniczym na podstawie aktualnych danych.

 

Istotne jest, że reklama leków wydawanych na podstawie recepty może być kierowana wyłącznie do specjalistów z branży medycznej, czy farmaceutycznej.

 

Inspekcja farmaceutyczna, do której zadań należy kontrola reklamy produktów leczniczych, często klasyfikuje reklamę, która w zamierzeniu reklamodawcy skierowana jest do specjalistów, jako reklamę publiczną, z racji możliwości dotarcia do wiadomości publicznej. Dzieje się tak np. w przypadku reklamy internetowej umieszczonej w serwisie adresowanym do profesjonalistów, do którego jednak dostęp nie jest w żaden sposób ograniczony.

 

Uznaje się, że serwis taki powinien wymagać rejestracji użytkowników oraz weryfikować, czy dana osoba posiada uprawnienia do wykonywania zawodu lekarza czy farmaceuty. Tylko w takim przypadku reklama uznana będzie za skierowaną do profesjonalistów.*

 

W myśl art. 58 P.f. zabroniona jest reklama kierowana do profesjonalistów polegająca na:

 

 

  1. wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych,
  2. wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu prezentów i różnych ułatwień,
  3. wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu nagród i wycieczek,
  4. organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel spotkania.

 

Zabronione jest również przyjmowanie wyżej wymienionych korzyści, a osoby, które przyjmują lub dają wspomniane korzyści, zgodnie z art. 128 P.f., podlegają grzywnie.

 

Wymienione zakazy mają na celu zapewnienie, że decyzje lekarzy i farmaceutów, co do przepisywanych lub polecanych leków są całkowicie bezstronne, oparte na wiedzy i doświadczeniu, nie zaś uwarunkowane pozyskanymi korzyściami majątkowymi.

 

Zakaz wręczania korzyści materialnych nie dotyczy przedmiotów o wartości nieprzekraczającej 100 złotych, które związane są z praktyką medyczną lub farmaceutyczną i opatrzone zostały znakiem reklamującym daną firmę lub produkt (art. 58 ust. 3 P.f.). Będą to np. kalendarze, długopisy, bloczki do robienia notatek.

 

 

 

 


 

* M. Kondrat, Prawo farmaceutyczne – komentarz, Warszawa 2009, s. 647.



Stan prawny obowiązujący na dzień 27.11.2009

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • X - osiem =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

 

 

»Podobne materiały

Sprzedaż wysyłkowa produktów leczniczych w Polsce.

Artykuł omawia podstawowe zagadnienia w zakresie sprzedaży wysyłkowej produktów leczniczych w Polsce.

Handel środkami odurzającymi i psychotropowymi

Handel środkami odurzającymi i psychotropowymi jest działalnością regulowaną, która może być prowadzona wyłącznie przez apteki i punkty apteczne oraz hurtownie farmaceutyczne, pod warunkiem że środki te są jednocześnie produktami leczniczymi. Za wprowadzanie do obrotu narkotyków bez

Nadzór Inspekcji Farmaceutycznej nad obrotem hurtowym produktami leczniczymi

Nadzór Inspekcji Farmaceutycznej nad obrotem hurtowym produktami leczniczymi dokonywany jest w wielu aspektach. Najważniejszymi z nich są udzielanie zezwoleń na prowadzenie obrotu hurtowego produktami leczniczymi, dokonywanie inspekcji hurtowni farmaceutycznych oraz wnoszenie sprzeciwu w przypad
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »