Mamy 11 498 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Wysoka opłata za transfer danych - jak reklamować usługę?

Autor: Izabela Nowacka-Marzeion • Opublikowane: 09.07.2012

Kupiłam od operatora telefonii komórkowej smartfona. Po kilku dniach otrzymałam informację, że mam do uregulowania wysoką opłatę za transfer danych. Tylko że to telefon bez mojej zgody i wiedzy musiał łączyć się z Internetem, robiąc aktualizacje itp. Dowiedziałam się też, że operator nie może sprawdzić, jakie strony rzekomo odwiedzałam. Czy operator miał obowiązek poinformowania, że smartfony mogą pobierać aktualizacje bez ingerencji użytkownika? Czy mogę dostać wykaz odwiedzanych stron? Jak napisać reklamację, skoro jestem w tej sieci już 12 lat?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Przeanalizowałam załączniki i otrzymałam techniczne informacje od specjalisty IT. Jeśli na smartfona były ściągane jakiekolwiek aplikacje dla systemu ANDROID, gadżety – to są one aktualizowane w tzw. tle, bez wiedzy użytkownika, ale to jest opcja zatwierdzenia regulaminu Android Market przy pobraniu aplikacji – mimo że regulamin sklepu pozostawia tutaj pole do różnych interpretacji i ciężko jest znaleźć w sieci jednoznaczną interpretację od Google. W sieci pojawiają się głosy, że, owszem, nie można pobierać opłat za samo pobranie aplikacji, jednak za produkty powiązane z aplikacją, niekoniecznie z nią związane, już z kolei można.

 

Aplikacje te same się aktualizują i w tym wypadku nie jest to wina operatora.

 

Jeśli chodzi o samą umowę z operatorem – Zgodnie z Regulaminem Świadczenia usług UMTS „limit należności” to „określona indywidualnie przez Operatora górna granica zobowiązań Abonenta, której przekroczenie może uprawniać Operatora do podjęcia następujących działań: żądania wpłaty kaucji, zawieszenia możliwości inicjowania połączeń wychodzących, zablokowania możliwości korzystania z niektórych usług oraz zablokowania świadczenia usługi roamingu”.

 

Z kolei zgodnie z regulaminem dostępu do Internetu „w ramach Oferty Abonent otrzymuje dostęp do nielimitowanego wielkością przesyłanych danych Internetu na terenie Polski w technologii HSDPA, 3G (UMTS), CDMA (z zastrzeżeniem pkt 4 poniżej) EDGE, GPRS przy ustawieniach APN: internet oraz wap (APN oznacza nazwę punktu dostępu do sieci), HSPA+ DC. W Ofercie nie ma możliwości korzystania z przesyłania danych CSD”.

 

I tu pojawia się kolejna techniczna nowinka – w ramach abonamentu udostępniane są powyższe wielkości przesyłania danych. Niestety często zdarza się, że ustawienia w smartfonie są ustawione na CSD. Jest to niezwykle częste, u każdego operatora.

 

Wówczas mamy do czynienia z sytuacją, w której – o ile połączenia obywają się poprzez technologię objęta abonamentem – zgodnie z regulaminem „do wyczerpania limitu przesyłania danych (wskazanego w Cenniku usług w Orange Free Set) Oferta umożliwia przesyłanie danych z największa prędkością, jaka jest możliwa do osiągnięcia w sieci Orange w danych warunkach technicznych. Operator informuje, że prędkości przesyłania danych w poszczególnych technologiach nie są stałe i mogą ulegać zmianie w zależności od obciążenia stacji nadawczej, siły odbieranego sygnału stacji nadawczej, maksymalnych prędkości obsługiwanych przez terminale lub warunków atmosferycznych. Operator informuje, iż zgodnie ze stanem rozwoju technologii transmisji mobilnych i parametrami technicznymi sieci Orange na dzień wprowadzenia niniejszej Oferty maksymalna prędkość, jaka mogłaby zostać osiągnięta przy idealnych warunkach technicznych wynosi 42 Mb/s w technologii HSPA+ DC, 7,2 Mb/s w technologii HSDPA oraz 1 Mb/s w przypadku technologii CDMA. Po przekroczeniu limitu przesyłania danych w jednym okresie rozliczeniowym, Operator zastrzega sobie prawo do wprowadzenia, trwającego do końca danego okresu rozliczeniowego, ograniczenia prędkości przesyłania danych (wskazanego w Cenniku usług w Orange Free Set). Szczegółowe informacje na temat poszczególnych technologii i technicznych aspektów działania usługi można uzyskać w Orange Biurze Obsługi Klienta (opłata zgodna z obowiązującym Abonenta cennikiem usług).

 

Połączenia w ramach Oferty wykonywane z wykorzystaniem operatora roamingowego powodują naliczenie opłat zgodnych ze stawkami roamingowymi w ofercie Delfin II w Orange, Pelikan II w Orange, Pantera II w Orange (abonament i mix)”.

 

W przypadku CSD nie mamy do czynienia ze zwolnionym transferem, tylko z naliczeniem opłaty za transfer danych zgodnie z cennikiem.

 

Pani sprawa nie jest pierwsza. Tym tematem zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z uwagi na niejasne zapisy regulaminowe i naliczanie takich opłat dla użytkowników za transfer danych, jednakże dopóki będą one obowiązywały w regulaminach, mamy do czynienia ze swobodą umów cywilnoprawnych.

 

Niemniej jednak proszę rozważyć przygotowanie odpowiedniej skargi do UOKiK, a także pisemnej reklamacji. Ilość danych i transfer jest do odczytania ze smartfona.

 

Operator nie ma obowiązku ustawiania Pani technologii pobierania danych.

 

Operator nie może ingerować w adresy stron, jakie były odwiedzane, bowiem na taką inwigilację nie pozwolą mu przepisy. Może udostępnić tylko ilość i wielkość wykorzystanego transferu danych.

 

Argumenty co do stażu w sieci nie mają tu większego znaczenia. Natomiast podważenie ilości przesłanych danych – owszem. Ale najpierw proszę odczytać transfer ze smartfona – aby cokolwiek próbować podważać; druga kwestia to skarga do UOKiK.

 

Jeśli życzy sobie Pani – po odczytaniu transferu – możemy przygotować reklamację i skargę.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • I minus osiem =

»Podobne materiały

Przedawnienie długu u operatora telefonii komórkowej

Parę lat temu prowadziłem działalność gospodarczą, ale niestety wpadłem w tarapaty i zbankrutowałem. Ponieważ nie miałem pieniędzy na zapłacenie zobowiązania w stosunku do operatora komórkowego, poprosiłem o rozłożenie należności na raty. Operator nie wyraził na to zgody, więc nie zapłaciłem, bo nie

 

Zakup samochodu z komisu na fakturę VAT i wykrycie wady silnika

Dwa i pół miesiąca temu zakupiłem samochód z komisu na fakturę VAT, nie jestem przedsiębiorcom. Dużo nim nie jeździłem. Teraz, po przejechaniu 1000 km, okazało się, że silnik ma wadę i spala dużo oleju. Czego mogę w tej sytuacji oczekiwać od sprzedającego, jeżeli na fakturze wskazano, że: „Kup

 

Zostałem oszukany na OLX - co zrobić?

Zostałem oszukany na OLX. Kupiłem maszynę z ogłoszenia na OLX. Na ogłoszeniu była informacja, że urządzenie jest z 2007 r., jednak po sprawdzeniu w serwisie okazało się, że jest z 2002 r. Co mogę z tym zrobić?

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »