
Indywidualne Porady Prawne
Odzyskanie pieniędzy za uszkodzony zakupAutor: Katarzyna Bereda • Opublikowane: 08.01.2021 • Zaktualizowane: 08.01.2021 |
W sklepie internetowym zamówiłam szafkę i umywalkę oraz 3 baterie łazienkowe na kwotę 1600 zł. Towar dotarł do mnie uszkodzony (szafka ma wgniecenia, a umywalka jest zbita). Przesyłka była dostarczona firmą kurierską. Kartony nie nosiły śladów uszkodzenia. Mimo tego przy kurierze sprawdziłam stan przesyłki. Po odkryciu uszkodzeń kurier spisał protokół szkody, który niezwłocznie wysłałam na e-maila wraz ze zdjęciami oraz opisem zdarzenia. Od zdarzenia mija drugi tydzień. Po tygodniu zadzwoniłam z pytaniem, co się dzieje z moim zgłoszeniem. Otrzymałam odpowiedź, że sklep wystąpił z reklamacją do producenta, od którego otrzymałam uszkodzoną szafkę, i czeka na ich odpowiedź w tej sprawie. Przekazałam, że proszę o zwrot pieniędzy za zamówienie i że zamówienia nie składałam u producenta, tylko w sklepie. Do dziś nie otrzymałam żadnej odpowiedzi od sklepu (ani od producenta), mimo że ma na rozpatrzenie reklamacji 14 dni. Uszkodzone produkty są u mnie w domu i nie wiem, kiedy zostaną odebrane. Mam obawy, że mogę mieć problem z odzyskaniem pieniędzy za uszkodzony zakup. Proszę o radę, co robić. |
![]() |
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zakupuW mojej ocenie powinna Pani wysłać oświadczenie w zakresie odstąpienia od umowy w formie listu poleconego. W przypadku reakcji sprzedawcy sprawę należy skierować do sądu. Zgodnie bowiem z treścią art. 556. § 1 Kodeksu cywilnego „sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia)”. Zgodnie natomiast z treścią art. 560:
„§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. § 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę”. Odpowiedzialność sprzedawcy za uszkodzony sprzęt — rękojmiaPrzy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia. Mając także na uwadze wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 20 listopada 2012 r., warto zauważyć:
„Odpowiedzialność sprzedawcy za wady z tytułu rękojmi (art. 556 KC) ukształtowana jest na zasadzie ryzyka i sprowadza się do odpowiedzialności za skutek, polegający na istnieniu wady przedmiotu sprzedaży. Sprzedawcy nie zwalnia zatem brak winy, ani też brak jego wiedzy o istnieniu wady, a ewentualna wiedza sprzedawcy o istnieniu wady może tylko zaostrzyć jego odpowiedzialność (art. 564 KC). Z kolei to, czy kupujący mógł wadę zauważyć przy dochowaniu należytej staranności, czy powinien był wiedzieć o wadzie (czy mógł się o niej dowiedzieć przy dochowaniu należytej staranności) nie wyłącza odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi. Tylko wiedza kupującego o wadzie w chwili zawarcia umowy wyłącza tę odpowiedzialność (art. 557 § 1 KC)” (sygn. akt I ACA 820/12).
Zgodnie bowiem z art. 559 Kodeksu cywilnego sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili. Z uwagi na powyższe, jeżeli sprzedawca uznał swoją odpowiedzialność za powstałe wady – a wynika na to, że uznał, odpowiada wobec Pani na podstawie przepisów o rękojmi. Odzyskanie pieniędzy albo obniżenie cenyIdąc dalej, wskazuję, iż artykuł 560 określa dwa podstawowe uprawnienia, które przysługują kupującemu na podstawie przepisów o rękojmi. Na jego podstawie kupujący może albo od umowy odstąpić, albo żądać obniżenia ceny. Przepis zawiera warunki realizacji tych uprawnień, włącznie z ograniczeniami ich realizacji w przypadku gdy sprzedawca niezwłocznie naprawi wadę. Co najważniejsze w Pani przypadku, zgodnie właśnie z treścią art. 560 § 1 „jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie”. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. Brak naprawy lub wymiany uszkodzonego zakupuO takiej sytuacji możemy więc mówić w Pani przypadku, bowiem sprzedawca niezwłocznie nie naprawił wady, a więc przysługuje Pani uprawnienie do odstąpienia od umowy. Z uwagi na powyższe, jeżeli sprzedający nie dokonał niezwłocznej naprawy lub wymiany rzeczy, przysługuje Pani roszczenie o obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy. Proszę więc wystosować do sprzedawcy pismo z ostatecznym roszczeniem i wskazaniem terminu wykonania roszczenie. W przypadku braku porozumienia sprawa powinna trafić na drogę sądową. Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) w formularzu poniżej ▼▼▼
Indywidualne porady prawne |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>