Mamy 8159 opinii naszych Klientów
Baner RODO
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Odstąpienie od umowy kupna na Allegro

Autor: Joanna Korzeniewska • Opublikowane: 31.03.2018

Sprzedałam jako osoba prywatna kurtkę na Allegro. Podałam prawdziwy opis, wymiary i faktyczne zdjęcia. Pani, która ją kupiła wysłała mi mailem oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Napisała, że kurtka jest za mała i odesłała ją bez ustalenia ze mną wcześniej możliwości zwrotu. Teraz domaga się odebrania przeze mnie przesyłki oraz zwrotu pieniędzy. Czy muszę przyjąć sprzedaną rzecz jako osoba prywatna, która podała wszystkie szczegóły na aukcji?

Jakub Bonowicz

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek
Cóż ja mogę napisać. Jedynie chwalić w niebiosa, wszystkich Prawników którzy na łamach tego portalu, pomagają, za dość niską cenę, zwykłym „Kowalskim” w ich problemach Zwłaszcza wielkie dzięki dla Pani Elizy - PROFESJONALISTKA W PEŁENEJ KRASIE!!!
Stały klient Tomasz
Tak profesjonalnego portalu prawniczego nie spotkałam, mimo szuflowania w necie! Nie musicie się obawiać o dużą konkurencję bo wiarygodność Wasza pozwala w razie potrzeby tylko TUTAJ kliknąć! Sposób informowania klienta poprzez maile, to przykład jak serio podchodzicie do załatwienia sprawy, zaangażowanie się paru prawników do jednej kwestii problemu to również zasługuje na "piec z plusem". Jesteście WIELCY! nikt Wam do tej pory dorównać nie jest w stanie! Pozdrowienia dla całej ekipy tego portalu.
Iwona
Wspaniały serwis, wspaniali prawnicy. Szybka odpowiedź na pytanie i, co najważniejsze, wyczerpująca odpowiedź. Prawnicy są wspaniali, dostałam bardzo przejrzystą odpowiedź, zawierającą ważne szczegóły. Pani prawnik dokładnie doradziła mi, co mam robić, jak działać, jakie mam możliwości, co mam uwzględnić, pisząc wniosek, z jakiego paragrafu i co dla mnie ważne – napisała także od siebie, co najlepiej wypisać i na co zwracać uwagę. Gorąco polecam.
Agnieszka
Serdecznie dziękuję za szybką i wyczerpującą opinię. Szczerze mówiąc, korzystałam z porad kilku prawników. Zdecydowanie jesteście najbardziej solidni, widać w opinii, że przygotowana jest dla konkretnej sprawy, a przygotowujący ją prawnik wnikliwie przeanalizował konkretną sytuację, a nie tylko cytował fragmenty prawa autorskiego. Pozdrawiam i dziękuję.
Anna
Polecam ten serwis, ponieważ oprócz fachowej i wyczerpującej odpowiedzi na moje pytania potrafią zrozumieć ludzkie nieszczęście. Na pewno przy kolejnych sprawach prawnych zwrócę sie do waszego serwisu.
Krzysztof
Dziękuję za fachową poradę – bardzo mnie uspokoiła. Pani sędzia podczas rozprawy, uzasadniając swoje stanowisko w sprawie, również powołała się na cytowane przez Pana artykuły. Pozdrowienia dla Pana Lenowieckiego – od dziś polecam wszystkim EPORADY24.
Danuta
Fachowa porada bardzo dokładnie opisana szybko na temat miałem uczucie że rozmawiam z prawnikiem w cztery oczy - gorąco polecam.
Maciej
Super profesjonalna porada!!!! Polecam wszystkim fachowców którzy na łamach tego portalu pomagają zwykłym „Kowalskim” w sprawach dla Nich trudnych i niezrozumiałych. Starannie z wielką dokładnością opisany problem został wytłumaczony i zaproponowany tok załatwienia problemu za co, z całego serca DZIĘKUJE!!!!
Tomasz
Dziękuję za szybką i rzetelną pomoc. Do porad prawnych udzielanych internetowo podchodziłam raczej ostrożnie. Jednak po kilku wizytach w kancelariach prawnych, w których prawnik rezerwuje sobie czas ok. 15 min na klienta, a ponadto udziela odpowiedzi z głowy, bez żadnego wcześniejszego przygotowania, mówiąc: „prawdopodobnie”, z żalem stwierdziłam, że straciłam tylko czas i pieniądze. W związku z tym po przestudiowaniu kilku porad w interesującym mnie temacie postanowiłam spróbować skorzystać z serwisu ePorady24.pl. Opisałam jak najdokładniej zaistniałą sytuację i w ciągu 2 dni otrzymałam wyczerpującą i jasną odpowiedź. Byłam bardzo mile zaskoczona. Tutaj prawnik ma czas, aby przetrawić problem, zajrzeć gdzie trzeba, aby pomóc w rozwiązaniu sytuacji, i to jest WIELKI PLUS tego portalu. Polecam wszystkim taka formę!
Małgosia
Dziękuję za jasną, rzeczową i bardzo szybką odpowiedź. Dzięki waszej pomocy sprawę w sądzie wygrałam. Wszystkim będę polecać Wasz portal eporady24.
Joanna
Serdecznie dziękuję prawnikom tego portalu za pomoc. Odpowiedzi były naprawdę rzetelne i, co ważne, udzielane bardzo szybko. Wiem, „na czym stoję”. Wiedzy nigdy za wiele, w kancelarii bywało, że po opisaniu swojego problemu dowiadywałem się jedynie, że sprawa jest ciekawa i trudna, traciłem czas, pieniądze i wiedziałem tyle, co wiedziałem. W przypadku tego portalu tak się nie da – jest pytanie i jest wyczerpująca odpowiedź. Osobiście jestem bardzo zadowolony z porady.
Roman
BARDZO POLECAM. Sprawa z którą się zwróciłem wydawała się bez wyjścia. Wplątałem się w bardzo skomplikowany "układ" współpracy z dużym producentem materiałów budowlanych. Sądziłem, że mając gwarancję + aprobaty + deklaracje + faktury i wykonując usługi na wysokim poziomie mogę spać spokojnie. Myliłem się. Realia okazały się bardzo brutalne. Byłem załamany - wszystkie próby zainteresowania różnych instytucji były nieskuteczne. Pani Eliza wskazała mi sposób i czynnie POMOGŁA w jego wprowadzeniu. Wiem, że do ostatecznego rozstrzygnięcia minie jeszcze sporo czasu. Sprawa jest naprawdę bardzo trudna. Odzyskałem jednak wiarę w siebie i ludzi. Kontakt bardzo dobry - o wiele lepszy od kontaktów z innymi prawnikami. Jeszcze raz gorąco POLECAM.
Zbyszek
Panie, Panowie, nie marnujcie czasu na przeszukiwanie internetu i poszukiwanie właściwych rozwiązań co do waszych prywatnych spraw. Napiszcie zapytanie do „eporady24”, a szybko, konkretnie i na temat dostaniecie odpowiedź... Za niewielką opłatą uzyskałem nie „odpowiedź”, lecz „odpowiedzi”, bo było ich kilka i jestem w pełni usatysfakcjonowany.
Jarek
Jeżeli w poradach rozdawaliby Oskary, na pewno bym wysłał nominację do Oskara na eporady24.
Piotr
Dziękuję bardzo za rzetelną i wyczerpującą odpowiedź. Od jakiegoś czasu słyszałam różne sprzeczne opinie dotyczące mojego problemu i szczerze mówiąc, nie bardzo wiedziałam, do kogo się zwrócić, by uzyskać potrzebne informacje. W stosownym urzędzie nie dowiedziałam się niestety niczego konkretnego, a korzystanie z drogich usług biur doradczych nie wchodziło w grę. Państwa konkurencja w internecie wyceniła mój problem drożej. Pan Aleksander Słysz dokładnie przeanalizował moje pytania i rozwiał wątpliwości. Teraz wiem, jakie powinnam podjąć kroki w najbliższej przyszłości. Przyznam się, że obawiałam się krótkiej, lakonicznej odpowiedzi, niekoniecznie adekwatnej do wpłaconej kwoty, ale jestem pozytywnie zaskoczona. Duży plus za możliwość zadawania pytań dodatkowych.
Roksana
Chodziło o jedną sprawę - zadałem w sumie 5 pytań. Myślałem że odpowiedź to będzie kilka zdań tymczasem dostałem kilka stron naprawdę fachowej porady - każdy problem został dokładnie opisany. Teraz praktycznie nie muszą wynajmować prawnika - dostałem gotowe rozwiązanie. Mało tego prócz porady dosłałem kilkadziesiąt innych źródeł (książki internet) których znalezienie i zweryfikowanie zajęło by mi pewnie bardzo dużo czasu. A co do ceny to muszę bez wahania przyznać że usługa była za pól darmo w porównaniu do ilości wiedzy jaką dostałem.
Krzysztof

Sprzedaż na Allegro jest wygodną formą pozbycia się niepotrzebnych rzeczy, ale potrafi to niekiedy przysporzyć problemów. Wiele osób jest coraz bardziej świadomych w swoich prawach, ale niektórzy nie do końca znają ich treść i trochę je mylą. Tak właśnie ma miejsce w tym przypadku.

 

Rzeczywiście w ustawie o prawach konsumenta zawarto prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. Umotywowane to jest faktem, że konsument jako słabsza strona umowy z przedsiębiorcą wymaga ochrony, a towar kupowany na odległość nie może zostać zweryfikowany przed odbiorem, dlatego też można odstąpić od umowy po otrzymaniu towaru. Jednakże zgodnie z art. 1 ustawy o prawach konsumenta określa on m.in. obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem. Przedsiębiorca zaś wykonuje swoją działalność stale, w sposób ciągły i zorganizowany. Pojedyncze sprzedaże na Allegro, nawet jeśli jest ich kilka nie są działalnością gospodarczą.

 

W ustawie o prawach konsumenta nie zawarto definicji przedsiębiorcy, tak więc trzeba sięgnąć do ustawy o działalności gospodarczej i zgodnie z art. 2 tej ustawy działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa lub usługowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły – nawet gdy nie jest ona zgłoszona w sposób oficjalny.

 

Pani nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z tym nie jest Pani przedsiębiorcą. Dlatego też jest to zwykła umowa sprzedaży, a nie sprzedaż konsumencka.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Fot. Fotolia

Odstąpienie od umowy kupna na Allegro

 

W związku z tym nie stosuje się do tej umowy przepisów ustawy o prawach konsumenta, a jedynie Kodeks cywilny. W Kodeksie cywilnym zaś nie zawarto takiej możliwości, tak więc nie jest to dopuszczalne. Możliwa jest co najwyżej reklamacja towaru jako niezgodnego z umową na podstawie przepisów o umowie sprzedaży.

 

Umowa sprzedaży została opisana w art. 535 i następnych Kodeksu cywilnego.

 

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy, a kupujący płaci umówioną cenę. Z Pani punktu widzenia najbardziej istotne są przepisy działu II dotyczącego rękojmi za wady.

 

Zgodnie z art. 556 Kodeksu cywilnego sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, gdy rzecz ma wady fizyczne lub prawne. Pojęcie wady fizycznej zostało z kolei opisane w art. 5561 Kodeksu cywilnego. Tak więc rzecz ma wadę fizyczną, gdy jest niezgodna z zawartą umową, co może się np. przejawiać w tym, że rzecz nie ma właściwości, jakie powinna mieć ze względu na cel oznaczony w umowie, gdy nie ma właściwości, o jakich sprzedawca zapewnił kupującego.

 

Tutaj trudno mówić o wadzie rzeczy, gdyż nie wspominała Pani, ani jak rozumiem też kupująca, że rzecz ma jakąś określoną wadę, np. jest zniszczona czy ma jakąś dziurę lub plamę, którą Pani zataiła. Ewentualne niedopasowanie nie jest wadą w rozumieniu tych przepisów.

 

Oczywiście kupująca ma prawo złożyć reklamację, natomiast Pani ma wszelkie prawo ją odrzucić, gdyż przedmiot sprzedany jest zgodny z umową, a kupującej nie przysługują  uprawnienia z ustawy o prawach konsumenta.

 

Tak więc nie musi Pani odbierać tej przesyłki i nie można Pani do tego zmusić.

 

Gdyby w grę wchodziły przepisy o prawach konsumenta, wówczas termin, w którym przyszłaby paczka, byłby równoważny z faktycznym otrzymaniem jej i wtedy zrealizowane byłoby odstąpienie, jednakże przy takich umowach takie prawo nie istnieje. Nie musi więc Pani przyjmować tej przesyłki, jednakże dobrze by było, gdyby Pani powiadomiła o tym osobę kupującą, jak sytuacja wygląda z prawnego punktu widzenia. Może wtedy da spokój, gdyż w innym wypadku może Panią dłużej męczyć. Co prawda w grę wchodzi tylko kurtka, ale może też straszyć Panią np. sądem, choć w tym wypadku jest to nie tylko wątpliwe, ale niemal absurdalne, ze względu na błahość sprawy i wartość przedmiotu sporu. W inny sposób kupująca nie mogłaby Pani zmusić do zwrotu pieniędzy, jak tylko zakładając sprawę w sądzie, a tak naprawdę koszty oraz czas poświęcony temu nie są warte pieniędzy, które mogłaby uzyskać, więc to nie ma większego sensu, choć nie można tego wykluczyć.

 

Reasumując, nie musi Pani zwracać pieniędzy ani odbierać przesyłki, choć może to być denerwujące i nieco kłopotliwe, dlatego warto konkretnie poinformować kupującą, że nie przysługuje jej takie prawo i że nie ma również podstaw do reklamacji.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 8 + 10 =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Handel w internecie a działalność gospodarcza, VAT i PCC

Sprzedaję od jakiegoś czasu na aukcjach w internecie naprawione towary, które sprowadziłem z wystawek z Niemiec. Sprzedaję też obrazy mojej znajomej. Ceny nie przekraczają 1500 zł, a dotąd sprzedałem ok. 100 przedmiotów. Czy osiągane dochody muszę wykazywać w Picie? Czy muszę to jakoś opodatkować? Nie prowadzę działalności gospodarczej, nie jestem podatnikiem VAT ani nie opłacam ryczałtu.

Pośredniczenie w sprzedaży przedmiotu w serwisie aukcyjnym

Posiadam konto w znanym serwisie aukcyjnym i wystawiłem na sprzedaż przedmiot należący do mojego znajomego. Klient kupił rower, ale w tym czasie mój znajomy wycofał się ze sprzedaży, bo zmienił zdanie. Od kupującego nie pobrałem zaliczki ani zadatku. Co teraz mam zrobić z kupującym? Jestem w tej sprawie tylko pośrednikiem.

Niesłuszne zawieszenie konta na Allegro

Jestem sprzedawcą na Allegro (prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą), mieszkam w Anglii. Parę dni temu Allegro nagle zablokowało mi konto (podobno bardzo poważnie naruszyłam regulamin). Dziś konto mi odblokowano i zostałam przeproszona. Allegro naraziło mnie jednak na bardzo duże straty (jedyny mój dochód czerpię właśnie z tych aukcji). Czy nie powinnam dostać odszkodowania za zepsucie mi opinii na Allegro? Co mogę zrobić w tej sytuacji?

wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »