.
Mamy 12 503 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Nie otrzymanie odprawy rentowej a odprawa emerytalna

Autor: Dariusz Kostyra • Opublikowane: 10.02.2008

W roku 1991 przeszłam na rentę inwalidzką, z zakładu pracy nie otrzymałam odprawy rentowej. Obecnie przechodzę na emeryturę, pracodawca twierdzi, że nie ma obowiązku wypłacić mi odprawy emerytalnej. Czy ma rację?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Odprawę – w razie przejścia pracownika na emeryturę lub rentę inwalidzką do roku 1996 – z reguły przewidywały układy zbiorowe pracy i przepisy szczególne. Najprawdopodobniej w roku 1991 odprawa taka Pani nie przysługiwała.

 

Nowela Kodeksu pracy z 2 lutego 1996 roku wprowadziła zasadę wypłaty odprawy z tytułu przejścia na emeryturę lub rentę dla ogółu pracowników.

 

Jedynym przypadkiem, kiedy pracodawca nie jest zobowiązany do wypłaty odprawy rentowej lub emerytalnej, jest wcześniejsze otrzymanie przez pracownika takiej odprawy.

 

Co więcej Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 1 grudnia 1999 r. (I PKN 386/99) uznał, iż „przepis art. 921 § 2 K.p. nie stanowi podstawy do pozbawienia pracownika prawa do odprawy emerytalnej lub rentowej, któremu wcześniej odprawa taka została wypłacona wbrew obowiązującym przepisom prawa”.

 

Jeśli pracodawca nadal będzie odmawiał wypłaty odprawy, powinna Pani wystąpić z roszczeniem do sądu pracy.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • pięć plus 5 =
.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »