Mamy 10 970 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Odpowiedzialność za przesyłkę

Autor: Dariusz Kostyra • Opublikowane: 23.03.2008

Poprosiłam sprzedawcę o wysłanie zamówionego towaru pocztą. Kto ponosi odpowiedzialność za zagubienie przesyłki? Czy sprzedawca może żądać zapłaty za towar, jeśli paczka do mnie nie dotarła?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Jeśli strony inaczej nie uzgodniły w umowie, zastosowanie w przedstawionej sytuacji będzie miał art. 548 § 1 oraz 544 § 1 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 548 K.c. korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz ryzyko jej przypadkowej utraty lub uszkodzenia przechodzą na kupującego z chwilą wydania rzeczy, niezależnie od tego, kiedy kupujący stał się właścicielem kupionej rzeczy.

 

Sformułowanie „wydanie rzeczy” należy rozumieć jako każdy sposób przekazania rzeczy, w tym również powierzenie jej przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy danego rodzaju. Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w uchwale Sądu Najwyższego z 23 maja 1997 r., III CZP 18/97: „W pojęciu niebezpieczeństwa, o jakim mowa w art. 548 § 1 K.c., mieści się obowiązek zapłaty przez kupującego ceny za rzecz, powierzoną przez sprzedawcę przewoźnikowi, choćby przewoźnik kupującemu-odbiorcy przesyłki nie wydał.”

 

Należy jednak podkreślić, iż sprzedawca winien działać z należytą starannością, co w pewnych okolicznościach wiąże się z obowiązkiem ubezpieczenia przesyłki od jej utraty – w szczególności w przypadku przesyłek wartościowych.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • dwa plus IV =

»Podobne materiały

Odpowiedzialność spedytora

Miałam otrzymać 5 ton towaru, lecz dotarło do mnie o połowę mniej. Spedytor tłumaczy, że nie odpowiada za to, ponieważ nie ma obowiązku ważenia towaru podczas przyjęcia go do dalszego transportu. Stwierdził też, że plomby i pieczęcie były nienaruszone. W każdym razie zostałam oszukana. Raport niezal

 

Odszkodowanie za uszkodzoną przesyłkę

Mój problem dotyczy uszkodzonej przesyłki. Podczas odbioru zauważyłem, że przesyłka była uszkodzona. Kurier nie posiadał formularza szkody, więc uzgodniłem z nim, że przy następnej wizycie u mnie podpiszemy protokół szkody. Tak też się stało. Firma kurierska przekazała sprawę do ubezpieczyciela. Nie

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »