Mamy 10 655 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Odpowiedzialność spedytora

Autor: Eliza Rumowska • Opublikowane: 28.05.2012

Miałam otrzymać 5 ton towaru, lecz dotarło do mnie o połowę mniej. Spedytor tłumaczy, że nie odpowiada za to, ponieważ nie ma obowiązku ważenia towaru podczas przyjęcia go do dalszego transportu. Stwierdził też, że plomby i pieczęcie były nienaruszone. W każdym razie zostałam oszukana. Raport niezależnej firmy potwierdził niedobór towaru. Czy spedytor jest odpowiedzialny za tę sytuację? Czy mogę domagać się zwrotu poniesionych kosztów od przewoźnika? W załączniku przesyłam dokumenty związane ze sprawą (m.in. bill of lading).

Eliza Rumowska

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Za niedobór (ubytek) towaru odpowiadają spedytor i przewoźnik (przewoźnicy), którzy realizowali zlecenie transportowe – od chwili przyjęcia wysyłki aż po jej dostarczenie. Podstawowymi dokumentami są tu dokumenty przewozowe – CRM i zlecenie spedycyjne. Jak wynika z Pani opisu i treści załączonych dokumentów, masa była jednoznacznie określona na 5 ton. Zawsze – przy jakichkolwiek przyczynach rozbieżności – spedytor i przewoźnik są związani treścią dokumentów przewozowych. Nie jest możliwe zwolnienie się z odpowiedzialności twierdzeniem, że plomby i pieczęcie były nienaruszone. Odpowiedzialność spedytora i przewoźnika określona w przepisach jest identycznie ukształtowana.

 

Oto regulacje dotyczące umowy przewozu z Kodeksu cywilnego:

 

„Art. 788. § 1. Odszkodowanie za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki w czasie od jej przyjęcia do przewozu aż do wydania odbiorcy nie może przewyższać zwykłej wartości przesyłki, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.

 

§ 2. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za ubytek nieprzekraczający granic ustalonych we właściwych przepisach, a w braku takich przepisów – granic zwyczajowo przyjętych (ubytek naturalny)”.

 

Odnośnie umowy spedycji Kodeks cywilny podaje:

 

„Art. 801. § 1. Odszkodowanie za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki w czasie od jej przyjęcia aż do wydania przewoźnikowi, dalszemu spedytorowi, dającemu zlecenie lub osobie przez niego wskazanej, nie może przewyższać zwykłej wartości przesyłki, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa spedytora.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

§ 2. Spedytor nie ponosi odpowiedzialności za ubytek nieprzekraczający granic ustalonych we właściwych przepisach, a w braku takich przepisów – granic zwyczajowo przyjętych”.

 

Zarówno odpowiedzialność przewoźnika, jak i spedytora wynika z faktu powierzenia rzeczy do przewozu. Od chwili wydania przez nadawcę, co odzwierciedla zawsze dokument przyjęcia do transportu, aż po chwilę wydania rzeczy odbiorcy – odpowiedzialność spoczywa na podmiotach (przewoźnikach i spedytorze) wykonujących profesjonalną, odpłatną usługę.

 

W Pani przypadku kłopotliwe byłoby sięganie po odpowiedzialność przewoźnika. Ma Pani komfort zgłoszenia i dochodzenia swych roszczeń od spedytora. W myśl przepisów Kodeksu cywilnego:

 

„Art. 794. § 1. Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem.

 

§ 2. Spedytor może występować w imieniu własnym albo w imieniu dającego zlecenie”.

 

„Art. 796. Jeżeli przepisy tytułu niniejszego albo przepisy szczególne nie stanowią inaczej, do umowy spedycji stosuje się odpowiednio przepisy o umowie zlecenia”.

 

Będzie więc to odpowiedzialność za niedochowanie należytej staranności przy wykonaniu zlecenia. Należy mieć tu na uwadze poniższy przepis i zakres obowiązków spedytora z niego wynikający:

 

„Art. 798. Spedytor obowiązany jest do podjęcia czynności potrzebnych do zabezpieczenia praw dającego zlecenie lub osoby przez niego wskazanej względem przewoźnika albo innego spedytora”.

 

Mając taki stan rzeczy, tj. ubytek w ładunku, który w żaden sposób nie mieści się ani w ubytkach naturalnych, ani zwyczajowo przyjętych – spedytor jest odpowiedzialny za dostarczenie ładunku niezgodnego z dokumentacją przewozową. To spedytor winien pilnować i dbać o to, aby dokumenty i stan faktyczny się zgadzały. Nie można się zasłaniać np. brakiem zapisu w zleceniu o ważeniu ładunku.

 

To w interesie spedytora jest podejmowanie wszelkich czynności zabezpieczających zarówno interesy zleceniodawcy, jak i jego własne względem przewoźników.

 

Spedytor nie wykonał należycie zobowiązania, dlatego radzę:

 

  1. Złożyć pisemną reklamację z dokładnym opisem nienależytego świadczenia oraz załączeniem posiadanych dokumentów wystawionych przez niezależną firmę, które potwierdzają niedobór (ubytek) w towarze względem dokumentów spedycyjnych.
  2. W razie niespełnienia świadczenia w zakreślonym terminie należy skierować do sądu pozew o zapłatę odszkodowania przeciw spedytorowi. Czas przedawnienia roszczenia wynosi rok, więc nie należy zbytnio rozciągać w czasie procedury przedsądowej.
  3. Ewentualnie zgłosić ten fakt do przewoźnika (przewoźników) oraz nadawcy.
  4. Uzyskać od nadawcy potwierdzenie, że nadano ładunek o masie 5 ton. Byłoby to dodatkowym dowodem.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • IX minus X =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Umowa spedycji, umowa przewozu – bezprawny zastaw na towarze

Moje pytanie dotyczy rozliczenia z tytułu składowania towaru na składzie należącym do profesjonalnej agencji celnej – firmy spedycyjnej (nazwę ją tu X). Ja reprezentuję firmę Y, która jest w stałych stosunkach gospodarczych z firmą X, gdyż ta wykonuje dla nas czynności spedy

Waga na liście przewozowym – odpowiedzialność nadawcy

Zawarłem umowę przewozu. Wskutek błędu zaniżyłem wagę przesyłki na liście przewozowym o 200 kg. Spedytor po wykonaniu umowy zażądał zapłaty dodatkowej kwoty, którą on sam musiał uiścić przewoźnikowi, gdyż wskutek błędu ten ostatni poniósł dodatkowe koszty przy przeładunku. C

Odszkodowanie za odwołany lot

Odwołano lot, którym miałem wrócić do Krakowa. Poinformowano mnie, że odwołanie nastąpiło z powodu złych warunków meteorologicznych. Nie mogłem czekać na następny lot bezpośrednio na tej trasie, więc zakupiłem lot do Warszawy, a podróż kontynuowałem pociągiem. Czy oprócz p

Odszkodowanie od przewoźnika

Moje pytanie dotyczy możliwości uzyskania odszkodowania od przewoźnika. Wraz z narzeczonym jechałam z miasta X do miasta Y. Autobus miał wyjechać o godzinie 13.15, ale był spóźniony ok. 40 minut. Na lotnisko w mieście Y dotarł z opóźnieniem ok. 1,5 godziny. Przez to spóźnienie ni
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »