Mamy 7412 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z prawem cywilnym? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Odpowiedzialność spedytora

Autor: Eliza Rumowska • Opublikowane: 28.05.2012

Miałam otrzymać 5 ton towaru, lecz dotarło do mnie o połowę mniej. Spedytor tłumaczy, że nie odpowiada za to, ponieważ nie ma obowiązku ważenia towaru podczas przyjęcia go do dalszego transportu. Stwierdził też, że plomby i pieczęcie były nienaruszone. W każdym razie zostałam oszukana. Raport niezależnej firmy potwierdził niedobór towaru. Czy spedytor jest odpowiedzialny za tę sytuację? Czy mogę domagać się zwrotu poniesionych kosztów od przewoźnika? W załączniku przesyłam dokumenty związane ze sprawą (m.in. bill of lading).

Anna Sufin

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek
Cóż ja mogę napisać. Jedynie chwalić w niebiosa, wszystkich Prawników którzy na łamach tego portalu, pomagają, za dość niską cenę, zwykłym „Kowalskim” w ich problemach Zwłaszcza wielkie dzięki dla Pani Elizy - PROFESJONALISTKA W PEŁENEJ KRASIE!!!
Stały klient Tomasz
Tak profesjonalnego portalu prawniczego nie spotkałam, mimo szuflowania w necie! Nie musicie się obawiać o dużą konkurencję bo wiarygodność Wasza pozwala w razie potrzeby tylko TUTAJ kliknąć! Sposób informowania klienta poprzez maile, to przykład jak serio podchodzicie do załatwienia sprawy, zaangażowanie się paru prawników do jednej kwestii problemu to również zasługuje na "piec z plusem". Jesteście WIELCY! nikt Wam do tej pory dorównać nie jest w stanie! Pozdrowienia dla całej ekipy tego portalu.
Iwona
Wspaniały serwis, wspaniali prawnicy. Szybka odpowiedź na pytanie i, co najważniejsze, wyczerpująca odpowiedź. Prawnicy są wspaniali, dostałam bardzo przejrzystą odpowiedź, zawierającą ważne szczegóły. Pani prawnik dokładnie doradziła mi, co mam robić, jak działać, jakie mam możliwości, co mam uwzględnić, pisząc wniosek, z jakiego paragrafu i co dla mnie ważne – napisała także od siebie, co najlepiej wypisać i na co zwracać uwagę. Gorąco polecam.
Agnieszka
Serdecznie dziękuję za szybką i wyczerpującą opinię. Szczerze mówiąc, korzystałam z porad kilku prawników. Zdecydowanie jesteście najbardziej solidni, widać w opinii, że przygotowana jest dla konkretnej sprawy, a przygotowujący ją prawnik wnikliwie przeanalizował konkretną sytuację, a nie tylko cytował fragmenty prawa autorskiego. Pozdrawiam i dziękuję.
Anna
Polecam ten serwis, ponieważ oprócz fachowej i wyczerpującej odpowiedzi na moje pytania potrafią zrozumieć ludzkie nieszczęście. Na pewno przy kolejnych sprawach prawnych zwrócę sie do waszego serwisu.
Krzysztof
Dziękuję za fachową poradę – bardzo mnie uspokoiła. Pani sędzia podczas rozprawy, uzasadniając swoje stanowisko w sprawie, również powołała się na cytowane przez Pana artykuły. Pozdrowienia dla Pana Lenowieckiego – od dziś polecam wszystkim EPORADY24.
Danuta
Fachowa porada bardzo dokładnie opisana szybko na temat miałem uczucie że rozmawiam z prawnikiem w cztery oczy - gorąco polecam.
Maciej
Super profesjonalna porada!!!! Polecam wszystkim fachowców którzy na łamach tego portalu pomagają zwykłym „Kowalskim” w sprawach dla Nich trudnych i niezrozumiałych. Starannie z wielką dokładnością opisany problem został wytłumaczony i zaproponowany tok załatwienia problemu za co, z całego serca DZIĘKUJE!!!!
Tomasz
Dziękuję za szybką i rzetelną pomoc. Do porad prawnych udzielanych internetowo podchodziłam raczej ostrożnie. Jednak po kilku wizytach w kancelariach prawnych, w których prawnik rezerwuje sobie czas ok. 15 min na klienta, a ponadto udziela odpowiedzi z głowy, bez żadnego wcześniejszego przygotowania, mówiąc: „prawdopodobnie”, z żalem stwierdziłam, że straciłam tylko czas i pieniądze. W związku z tym po przestudiowaniu kilku porad w interesującym mnie temacie postanowiłam spróbować skorzystać z serwisu ePorady24.pl. Opisałam jak najdokładniej zaistniałą sytuację i w ciągu 2 dni otrzymałam wyczerpującą i jasną odpowiedź. Byłam bardzo mile zaskoczona. Tutaj prawnik ma czas, aby przetrawić problem, zajrzeć gdzie trzeba, aby pomóc w rozwiązaniu sytuacji, i to jest WIELKI PLUS tego portalu. Polecam wszystkim taka formę!
Małgosia
Dziękuję za jasną, rzeczową i bardzo szybką odpowiedź. Dzięki waszej pomocy sprawę w sądzie wygrałam. Wszystkim będę polecać Wasz portal eporady24.
Joanna
Serdecznie dziękuję prawnikom tego portalu za pomoc. Odpowiedzi były naprawdę rzetelne i, co ważne, udzielane bardzo szybko. Wiem, „na czym stoję”. Wiedzy nigdy za wiele, w kancelarii bywało, że po opisaniu swojego problemu dowiadywałem się jedynie, że sprawa jest ciekawa i trudna, traciłem czas, pieniądze i wiedziałem tyle, co wiedziałem. W przypadku tego portalu tak się nie da – jest pytanie i jest wyczerpująca odpowiedź. Osobiście jestem bardzo zadowolony z porady.
Roman
BARDZO POLECAM. Sprawa z którą się zwróciłem wydawała się bez wyjścia. Wplątałem się w bardzo skomplikowany "układ" współpracy z dużym producentem materiałów budowlanych. Sądziłem, że mając gwarancję + aprobaty + deklaracje + faktury i wykonując usługi na wysokim poziomie mogę spać spokojnie. Myliłem się. Realia okazały się bardzo brutalne. Byłem załamany - wszystkie próby zainteresowania różnych instytucji były nieskuteczne. Pani Eliza wskazała mi sposób i czynnie POMOGŁA w jego wprowadzeniu. Wiem, że do ostatecznego rozstrzygnięcia minie jeszcze sporo czasu. Sprawa jest naprawdę bardzo trudna. Odzyskałem jednak wiarę w siebie i ludzi. Kontakt bardzo dobry - o wiele lepszy od kontaktów z innymi prawnikami. Jeszcze raz gorąco POLECAM.
Zbyszek
Panie, Panowie, nie marnujcie czasu na przeszukiwanie internetu i poszukiwanie właściwych rozwiązań co do waszych prywatnych spraw. Napiszcie zapytanie do „eporady24”, a szybko, konkretnie i na temat dostaniecie odpowiedź... Za niewielką opłatą uzyskałem nie „odpowiedź”, lecz „odpowiedzi”, bo było ich kilka i jestem w pełni usatysfakcjonowany.
Jarek
Jeżeli w poradach rozdawaliby Oskary, na pewno bym wysłał nominację do Oskara na eporady24.
Piotr
Dziękuję bardzo za rzetelną i wyczerpującą odpowiedź. Od jakiegoś czasu słyszałam różne sprzeczne opinie dotyczące mojego problemu i szczerze mówiąc, nie bardzo wiedziałam, do kogo się zwrócić, by uzyskać potrzebne informacje. W stosownym urzędzie nie dowiedziałam się niestety niczego konkretnego, a korzystanie z drogich usług biur doradczych nie wchodziło w grę. Państwa konkurencja w internecie wyceniła mój problem drożej. Pan Aleksander Słysz dokładnie przeanalizował moje pytania i rozwiał wątpliwości. Teraz wiem, jakie powinnam podjąć kroki w najbliższej przyszłości. Przyznam się, że obawiałam się krótkiej, lakonicznej odpowiedzi, niekoniecznie adekwatnej do wpłaconej kwoty, ale jestem pozytywnie zaskoczona. Duży plus za możliwość zadawania pytań dodatkowych.
Roksana
Chodziło o jedną sprawę - zadałem w sumie 5 pytań. Myślałem że odpowiedź to będzie kilka zdań tymczasem dostałem kilka stron naprawdę fachowej porady - każdy problem został dokładnie opisany. Teraz praktycznie nie muszą wynajmować prawnika - dostałem gotowe rozwiązanie. Mało tego prócz porady dosłałem kilkadziesiąt innych źródeł (książki internet) których znalezienie i zweryfikowanie zajęło by mi pewnie bardzo dużo czasu. A co do ceny to muszę bez wahania przyznać że usługa była za pól darmo w porównaniu do ilości wiedzy jaką dostałem.
Krzysztof

Za niedobór (ubytek) towaru odpowiadają spedytor i przewoźnik (przewoźnicy), którzy realizowali zlecenie transportowe – od chwili przyjęcia wysyłki aż po jej dostarczenie. Podstawowymi dokumentami są tu dokumenty przewozowe – CRM i zlecenie spedycyjne. Jak wynika z Pani opisu i treści załączonych dokumentów, masa była jednoznacznie określona na 5 ton. Zawsze – przy jakichkolwiek przyczynach rozbieżności – spedytor i przewoźnik są związani treścią dokumentów przewozowych. Nie jest możliwe zwolnienie się z odpowiedzialności twierdzeniem, że plomby i pieczęcie były nienaruszone. Odpowiedzialność spedytora i przewoźnika określona w przepisach jest identycznie ukształtowana.

 

Oto regulacje dotyczące umowy przewozu z Kodeksu cywilnego:

 

„Art. 788. § 1. Odszkodowanie za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki w czasie od jej przyjęcia do przewozu aż do wydania odbiorcy nie może przewyższać zwykłej wartości przesyłki, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.

 

§ 2. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za ubytek nieprzekraczający granic ustalonych we właściwych przepisach, a w braku takich przepisów – granic zwyczajowo przyjętych (ubytek naturalny)”.

 

Odnośnie umowy spedycji Kodeks cywilny podaje:

 

„Art. 801. § 1. Odszkodowanie za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki w czasie od jej przyjęcia aż do wydania przewoźnikowi, dalszemu spedytorowi, dającemu zlecenie lub osobie przez niego wskazanej, nie może przewyższać zwykłej wartości przesyłki, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa spedytora.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

§ 2. Spedytor nie ponosi odpowiedzialności za ubytek nieprzekraczający granic ustalonych we właściwych przepisach, a w braku takich przepisów – granic zwyczajowo przyjętych”.

 

Zarówno odpowiedzialność przewoźnika, jak i spedytora wynika z faktu powierzenia rzeczy do przewozu. Od chwili wydania przez nadawcę, co odzwierciedla zawsze dokument przyjęcia do transportu, aż po chwilę wydania rzeczy odbiorcy – odpowiedzialność spoczywa na podmiotach (przewoźnikach i spedytorze) wykonujących profesjonalną, odpłatną usługę.

 

W Pani przypadku kłopotliwe byłoby sięganie po odpowiedzialność przewoźnika. Ma Pani komfort zgłoszenia i dochodzenia swych roszczeń od spedytora. W myśl przepisów Kodeksu cywilnego:

 

„Art. 794. § 1. Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem.

 

§ 2. Spedytor może występować w imieniu własnym albo w imieniu dającego zlecenie”.

 

„Art. 796. Jeżeli przepisy tytułu niniejszego albo przepisy szczególne nie stanowią inaczej, do umowy spedycji stosuje się odpowiednio przepisy o umowie zlecenia”.

 

Będzie więc to odpowiedzialność za niedochowanie należytej staranności przy wykonaniu zlecenia. Należy mieć tu na uwadze poniższy przepis i zakres obowiązków spedytora z niego wynikający:

 

„Art. 798. Spedytor obowiązany jest do podjęcia czynności potrzebnych do zabezpieczenia praw dającego zlecenie lub osoby przez niego wskazanej względem przewoźnika albo innego spedytora”.

 

Mając taki stan rzeczy, tj. ubytek w ładunku, który w żaden sposób nie mieści się ani w ubytkach naturalnych, ani zwyczajowo przyjętych – spedytor jest odpowiedzialny za dostarczenie ładunku niezgodnego z dokumentacją przewozową. To spedytor winien pilnować i dbać o to, aby dokumenty i stan faktyczny się zgadzały. Nie można się zasłaniać np. brakiem zapisu w zleceniu o ważeniu ładunku.

 

To w interesie spedytora jest podejmowanie wszelkich czynności zabezpieczających zarówno interesy zleceniodawcy, jak i jego własne względem przewoźników.

 

Spedytor nie wykonał należycie zobowiązania, dlatego radzę:

 

  1. Złożyć pisemną reklamację z dokładnym opisem nienależytego świadczenia oraz załączeniem posiadanych dokumentów wystawionych przez niezależną firmę, które potwierdzają niedobór (ubytek) w towarze względem dokumentów spedycyjnych.
  2. W razie niespełnienia świadczenia w zakreślonym terminie należy skierować do sądu pozew o zapłatę odszkodowania przeciw spedytorowi. Czas przedawnienia roszczenia wynosi rok, więc nie należy zbytnio rozciągać w czasie procedury przedsądowej.
  3. Ewentualnie zgłosić ten fakt do przewoźnika (przewoźników) oraz nadawcy.
  4. Uzyskać od nadawcy potwierdzenie, że nadano ładunek o masie 5 ton. Byłoby to dodatkowym dowodem.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z prawem cywilnym? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Umowa spedycji, umowa przewozu – bezprawny zastaw na towarze

Moje pytanie dotyczy rozliczenia z tytułu składowania towaru na składzie należącym do profesjonalnej agencji celnej – firmy spedycyjnej (nazwę ją tu X). Ja reprezentuję firmę Y, która jest w stałych stosunkach gospodarczych z firmą X, gdyż ta wykonuje dla nas czynności spedycyjne związane z przywozem towarów, czynności portowe i dotyczące oclenia nabywanego przez nas towaru pochodzenia niewspólnotowego. W ramach współpracy moja firma dokonała importu dwóch partii towaru. W skład pierwszej z nich weszło 3 kontenery, w stosunku do których moja firma podjęła decyzję o cofnięciu ładunku (względnie o zleceniu sprzedaży towarów z tych kontenerów przez X) – na dowód tego posiadam stosowną korespondencję pomiędzy pracownikami X i mną. Moja firma nie zgodziła się przyjąć ładunku z uwagi na niezgodność z warunkami kontraktu i w związku z tym w ogóle nie odebrała oryginałów konosamentu morskiego, który stanowi wyłączny dokument potwierdzający prawo własności towaru transportowanego drogą morską. W skład drugiej dostawy (niezwiązanej z dostawą pierwszą) weszły inne kontenery, do których zastosowane zostały stosowne procedury celem nadania towarom w nich umieszczonym statusu celnego towarów wspólnotowych. Moja firma nie wypiera się należności z tytułu wykonanych przez X czynności spedycyjnych związanych z tymi towarami i jednocześnie towary te zostały już odsprzedane dalej następnemu nabywcy. Problem zrodził się, gdy X upomniała się o koszty składowania „niechcianych” kontenerów (z pierwszej partii) i na poczet tych należności dokonała zastawu na towarach mojej firmy zarówno z dostawy drugiej jak też z pierwszej. Co w zaistniałej sytuacji dalej robić?

Waga na liście przewozowym – odpowiedzialność nadawcy

Zawarłem umowę przewozu. Wskutek błędu zaniżyłem wagę przesyłki na liście przewozowym o 200 kg. Spedytor po wykonaniu umowy zażądał zapłaty dodatkowej kwoty, którą on sam musiał uiścić przewoźnikowi, gdyż wskutek błędu ten ostatni poniósł dodatkowe koszty przy przeładunku. Czy spedytor jest uprawniony do takiego żądania?

Przedawnienie roszczeń z tytułu umowy przewozu

Artykuł omawia zagadnienia związane z umową przewozu ze szczególnym uwzględnieniem instytucji przedawnienia roszczeń.

Odszkodowanie za odwołany lot

Odwołano lot, którym miałem wrócić do Krakowa. Poinformowano mnie, że odwołanie nastąpiło z powodu złych warunków meteorologicznych. Nie mogłem czekać na następny lot bezpośrednio na tej trasie, więc zakupiłem lot do Warszawy, a podróż kontynuowałem pociągiem. Czy oprócz przyznanego mi przez przewoźnika zwrotu kosztów biletu przysługuje mi odszkodowanie za zakup nowych biletów oraz za dodatkowe koszty – transport na lotnisko i z niego, dodatkowy nocleg, koszty wyżywienia? Czy jeśli przyjmę zwrot kosztów biletu, to uniemożliwi mi to dochodzenie pozostałych roszczeń?

Odszkodowanie od przewoźnika

Moje pytanie dotyczy możliwości uzyskania odszkodowania od przewoźnika. Wraz z narzeczonym jechałam z miasta X do miasta Y. Autobus miał wyjechać o godzinie 13.15, ale był spóźniony ok. 40 minut. Na lotnisko w mieście Y dotarł z opóźnieniem ok. 1,5 godziny. Przez to spóźnienie nie zdążyliśmy na samolot i przepadły nam bardzo drogie bilety lotnicze. Ponadto straciliśmy czas oraz ponieśliśmy dodatkowe koszty na powrót do miasta X. Tym autobusem jeździmy często na trasie z miasta X do miasta Y i spóźnienia są notoryczne. Przewoźnik ma w swoim regulaminie zapis, zgodnie z którym „nie odpowiada za szkodę, jaką poniósł podróżny wskutek opóźnionego przyjazdu lub odwołania regularnego środka transportu, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika”. Myślę, że ewidentnie można powołać się tutaj na niedbalstwo ze względu na nierealny czas przejazdu z miasta X do miasta Y (13.15-16.25), tym bardziej że autobus porusza się w miastach w godzinach szczytu – korki są nieuniknione. Przewoźnik w ogóle nie reaguje na fakt notorycznych spóźnień. Napisałam do przewoźnika maila, ale nie otrzymałam żadnej odpowiedzi. Czy mogę starać się o zadośćuczynienie i odszkodowanie od przewoźnika? Chciałabym napisać przedsądowe wezwanie do zapłaty. Na jakie paragrafy Kodeksu cywilnego (lub innego) mogę się powołać?

wizytówka Szukamy prawników »