.
Mamy 12 090 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Nota obciążeniowa

Autor: Elżbieta Jędruczyk • Opublikowane: 25.05.2012

Wynająłem lokal użytkowy jako osoba fizyczna. Dochód będę rozliczał w ramach PIT-28. Zgodnie z umową to ja mam wpłacać zaliczki na konto wspólnoty, zaś najemca jest zobowiązany do zwrotu tych kwot. Jak powinno wyglądać moje rozliczenie z najemcą? Ktoś wspominał mi o tzw. nocie obciążeniowej. Czym jest taka nota?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

W tej sytuacji proponowałabym wystawianie dla najemcy wspomnianej przez Pana noty obciążeniowej. Nota obciążeniowa jest dokumentem, który pozwala „przenieść” na najemcę ciężar opłat ponoszonych przez niego na podstawie umowy najmu. Wystawcą noty obciążeniowej będzie Pan (wynajmujący), zaś odbiorcą – najemca.

 

Trudno jest mi ustosunkować się konkretnie do sprawy, nie widząc danej umowy oraz nie znając zasad obciążania przez wspólnotę. Zakładam jednak, że rozsądne byłoby wystawianie not obciążeniowych na wysokość zgodną z wysokością należnych zaliczek, a następnie – w momencie ewentualnej nadpłaty – „skorygowanie” noty obciążeniowej do wysokości, która jest ostatecznie należna.

 

Do noty obciążeniowej można załączyć również kserokopię informacji otrzymanej od wspólnoty (aby najemca nie miał wątpliwości, że jest obciążany opłatami we właściwej wysokości).

 

Ponadto dobrze byłoby wcześniej uzgodnić formę dokumentacji z najemcą. Z mojego doświadczenia wynika jednak, że wersja obciążania opłatami z wykorzystaniem noty jest najchętniej wykorzystywana i budzi najmniej kontrowersji.

 

Dokumenty księgowe należy przechowywać (mówiąc w uproszczeniu, gdyż formalne reguły są dość skomplikowane) – przynajmniej przez 6 lat. Jeżeli w międzyczasie dojdzie do przerwania terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego – odpowiednio dłużej. Osobiście zalecałabym trzymać dokumenty (o ile nie jest to bardzo kłopotliwe) jak najdłużej. Nie dlatego, że jest to wymagane prawem, a raczej dlatego, iż nawet po wielu latach – w razie np. postępowania w sprawie dochodu z tzw. nieujawnionych źródeł – takie dokumenty mogą być przydatne.

 

Notę księgową przekazuje Pan najemcy w oryginale, natomiast sobie zostawia Pan kopię (najlepiej potwierdzoną przez najemcę). Nie wynika to jednak z przepisów prawa podatkowego, a ma raczej znaczenie dowodowe (gdyby były problemy ze ściągnięciem należności, dobrze mieć potwierdzoną kopię dokumentu stwierdzającego obciążenie).

 

Gdyby miał Pan jeszcze jakieś wątpliwości, służę pomocą.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 8 plus 4 =
.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

porady spadkowe

porady budowlane

porady prawnika odpowiedziprawne.pl

ozdobne poduszki Hampton