
Indywidualne Porady Prawne
Nieobecność pracownikaAutor: Tomasz Ciasnocha • Opublikowane: 22.08.2013 |
Pracownik wpisał się do książki wyjść i wyszedł z firmy w godzinach pracy. Uczynił to bez uzgodnienia z pracodawcą. Pracownik twierdzi, że musiał wyjść ze względu na pilne i ważne sprawy osobiste. Dodaje także, iż stopień ważności jego spraw osobistych – zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi – nie podlega ocenie pracodawcy. Czy ma rację? Czy nieobecność pracownika jest w takim przypadku usprawiedliwiona?
|
Pracownik, o którym Pani mówi, nie ma racji.
Przede wszystkim ze stosunku pracy wynika, iż w godzinach wykonywania pracy pracownik pozostaje w stosunku podporządkowania, a tym samym nie może robić, co mu się podoba, bez wiedzy i zgody pracodawcy.
Jeśli chodzi o nieobecność pracownika w pracy, to zasady jej usprawiedliwiania określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy. Rozporządzenie jest wydane na podstawie dyspozycji art. 2982 Kodeksu pracy.
„Art. 2982. Minister Pracy i Polityki Socjalnej określi, w drodze rozporządzenia, sposób usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz zakres przysługujących pracownikom zwolnień od pracy, a także przypadki, w których za czas nieobecności lub zwolnienia pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia”.
Zgodnie z § 1 rozporządzenia „przyczynami usprawiedliwiającymi nieobecność pracownika w pracy są zdarzenia i okoliczności określone przepisami prawa pracy, które uniemożliwiają stawienie się pracownika do pracy i jej świadczenie, a także inne przypadki niemożności wykonywania pracy wskazane przez pracownika i uznane przez pracodawcę za usprawiedliwiające nieobecność w pracy”.
Prawo rozróżnia więc dwa typy okoliczności usprawiedliwiających nieobecność pracownika, tj. okoliczności przewidziane przepisami prawa (ustaw lub rozporządzeń), które nakładają obowiązek zwolnienia pracownika, oraz okoliczności „wskazane przez pracownika i uznane przez pracodawcę”.
Jeżeli zatem nieobecność pracownika nie wynika z okoliczności usprawiedliwionych z mocy ustawy, to pracownik musi poinformować o nich pracodawcę, a pracodawca musi wyrazić zgodę na nieobecność, by tę można było uznać za usprawiedliwioną. Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) w formularzu poniżej ▼▼▼
Zapytaj prawnika - porady prawne online |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>