Mamy 10 605 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Naliczanie podatku VAT w imporcie od kosztów transportu Hamburg-Wrocław

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 31.08.2010

Import towaru odbywa się z Chin na warunkach dostawy CIF Hamburg (pierwszym miejscem przeznaczenia jest Hamburg). Faktura za transport na trasie Hamburg-Wrocław jest już objęta podatkiem VAT 22%. Czy wobec tego do podstawy opodatkowania na SAD należy dodać wartość netto transportu i „vatować” go drugi raz?

Monika Wycykał

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło – podstawa ta obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane.

 

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT „ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.

 

Warto pamiętać, że elementy, o których mowa w zdaniu przytoczonym powyżej, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

 

W piśmie z dnia 27 stycznia 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie (sygn. akt 1471/NUR2/443-548 /06/EŁ/2) wskazuje, że „spółka otrzymuje zlecenie przewozu towarów na odcinku Hamburg-Polska, od kontrahenta krajowego importującego towar z dalekiego wschodu np. z Indonezji do portu morskiego w Hamburgu i z Hamburga do Polski. Spółka nie posiadając własnego taboru samochodowego, kupuje usługę przewozu na trasie Hamburg-Polska u przewoźnika niemieckiego – podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wartość tych usług zwiększa podstawę opodatkowania umieszczoną na dokumencie SAD importowanego towaru”.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Reasumując, moim zdaniem wartość transportu z Hamburga do Wrocławia należy wliczyć do podstawy opodatkowania, bowiem ustawodawca wskazuje, iż chodzi o transport „do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju”.

 

Analogicznie wskazuje ekspert Vademecum Doradców Podatkowych Tomasz Krywan pisząc: „zgodnie z art. 29 ust. 15 u.p.t.u., podstawa opodatkowania w imporcie towarów obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju (przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane; elementy powyższe wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu). Oznacza to, że w przedstawionej sytuacji koszt transportu lądowego (z miejsca odprawy do siedziby firmy) importowanych towarów powiększy podstawę opodatkowania importu towarów podatkiem VAT”.

 

Omawiana sytuacja nie jest w praktyce jednoznacznie interpretowana – radziłbym, jeśli sprawa dotyczy znacznej kwoty bądź czynność będzie się powtarzać, wystąpić z wnioskiem o udzielenie indywidualnej interpretacji na druku ORD-IN do Ministra Finansów w omawianym zakresie, pozwoli to uniknąć konfliktu z organami podatkowymi w przypadku kontroli.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 0 minus dwa =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Rejestracja jachtu jako statku pasażerskiego

Od kilku lat organizuję rejsy jachtami po jeziorze. Do tej pory wystarczyła mi zarejestrowana działalność gospodarcza, patent żeglarski i rejestracja jachtu w PZŻ. Teraz okazało się, że według Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Krakowie powinienem posiadać rejestrację taką jak na statek pasażerski, papiery stermotorzysty, operat dróg wodnych i inne dokumenty. Czy te wymagania są zgodne z prawem? Dodam, że pływam na jachcie żaglowym bez silnika zaburtowego.

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »