Mamy 10 833 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Likwidacja zadłużonej firmy

Autor: Marek Kowalski • Opublikowane: 16.10.2018

Od 10 lat prowadzę działalność gospodarczą, ale od dwóch lat mam kłopoty finansowe. Moja działalność jest zadłużona w US, w ZUS
oraz w bankach. Wiem, że jestem bez wyjścia i muszę zamknąć firmę. Nie posiadam żadnego osobistego majątku. Czego mogę spodziewać się w razie likwidacji zadłużonej firmy? I tak naprawdę od czego powinienem zacząć? No i co mi grozi?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Fot. Fotolia

Likwidacja zadłużonej firmy

Przyjmuję, że działalności prowadzi Pan w oparciu o wpis do ewidencji działalności (CEIDG). Zatem jej likwidacja to proste działanie – wystarczy dokonać wykreślenia tejże działalności (zakończenia) w CEIDG. Z dniem, jaki Pan wskaże (nie może to być data wsteczna), nastąpi ujawnienie tego, że zaprzestał Pan prowadzenia działalności w CEIDG; w GUS jako podmiotu w systemie REGON; w ZUS jako płatnika składek; w urzędzie skarbowym w zakresie podatku dochodowego (tzw. jedno okienko).

 

Niezależnie od tego powinien Pan dokonać:

 

  1. wyrejestrowania siebie jako osoby ubezpieczonej w ZUS-ie,

  2. wyrejestrować firmę jako czynnego podatnika VAT – zgłosić zaprzestanie wykonywania czynności opodatkowanych.

 

Powinien Pan wiedzieć, że w razie likwidacji działalności gospodarczej sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej. Wykaz powinien zawierać co najmniej następujące dane:

 

  1. liczbę porządkową,

  2. określenie (nazwę) składnika majątku,

  3. datę nabycia składnika majątku,

  4. kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,

  5. wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych.

 

Zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu w związku z likwidacją działalności jako podatni jest Pan zobowiązany sporządzić spis z natury towarów, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Obowiązek podatkowy w tym przypadku powstaje w dniu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

 

Wraz z zakończeniem działalności zapewne US oraz ZUS podejmą działania mające na celu odzyskanie ich należności (zaległych składek, podatków). O ile już nie toczą się postępowania egzekucyjne wobec Pana.

 

Należy brać pod uwagę:

 

  1. ewentualne uznanie przez US, że dopuścił się Pan wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, co skutkować może aktem oskarżenia i sprawą sądową; nie sądzę aby kara była inna niż grzywna;

  2. wpisanie Pana do rejestru dłużników niewypłacalnych – a to są już poważniejsze konsekwencje w codziennym życiu.

 

Niewątpliwie należności swoje mogą chcieć odzyskać inni wierzyciele. A to przy braku zaspokojenia i potencjalnym przedawnieniu oznacza procesy sądowe i dodatkowe koszty dla Pana.

 

Należałoby ustalić dzień zakończenia; dokonać spisu z natury pod kątem podatku dochodowego oraz podatku VAT; ujawnić zakończenie w CEIDG. Z dniem następnym (po dniu zakończenia) nie będzie Pan już przedsiębiorcą; nie będzie podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

 

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • II minus 10 =

»Podobne materiały

Wypożyczalnia filmów – co jest dowodem nabycia licencji na film?

Co jest wiarygodnym, wystarczającym dowodem posiadania licencji do wypożyczania filmu: hologram, napis „Film z licencją do wypożyczania” na okładce, faktura zakupu? Czy filmy z licencją do wypożyczania nabyte nie od dystrybutora, ale z „drugiej ręki” (np. z likwidowanej wypoż

Śmierć przedsiębiorcy i dalsza działalność firmy

Czy po śmierci przedsiębiorcy możliwa jest dalsza działalność firmy? Właścicielka zakładu jest bardzo chora i wkrótce umrze. Firmę chciałby przejąć jej mąż. Co powinien zrobić? Firma zajmuje się produkcją wędlin, zatrudnia pracowników; sprzedaż jest prowadzona za pomocą kasy fiskalnej; pomieszc

Diety dla prowadzącego firmę zajmującą się handlem samochodami

Czy osoba prowadząca jednoosobową firmę, której główną działalnością jest handel samochodami (a miejscem wykonywania cały kraj), sprowadzająca samochody z zagranicy, może rozliczać diety krajowe i zagraniczne? Proszę o podstawę prawną.  
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »