
Indywidualne Porady Prawne
Korekta deklaracji podatkowej przed kontroląAutor: Marcin Sądej • Opublikowane: 02.10.2018 |
Czy można złożyć korektę deklaracji podatkowej w momencie prowadzenia czynności kontrolnych mojego kontrahenta (ja zostałem wezwany i przesłuchany w charakterze świadka), na której stwierdzono nieprawidłowości (nieujawnione dochody) w mojej działalności (otrzymałem 7 dni na wyjaśnienie zaobserwowanych nieścisłości). Moja wina jest ewidentna i chciałbym uprzedzić kontrolę w mojej sprawie, wysyłając korektę i płacąc niezapłacony podatek wraz z odsetkami. |
![]() Marcin Sądej
Zagadnienie dotyczące możliwości dokonywania korekty deklaracji podatkowych zostało uregulowane w Ordynacji podatkowej. Jak stanowi art. 81 § 1 ustawy, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Warto również wskazać na treść art. 81b Ordynacji podatkowej, który podaje, że „uprawnienie do skorygowania deklaracji:
1) ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą; 2) przysługuje nadal po zakończeniu: a) kontroli podatkowej, b) postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego”.
Jak zatem widać z treści powyższych przepisów, prawo do dokonania korekty deklaracji podatkowej ulega zawieszeniu w czasie trwania kontroli lub postępowania podatkowego. Ważne jest jednak to, że kontrola lub postępowania muszą dotyczyć konkretnego podatnika. Z opisu Pana sytuacji wynika, że kontrola toczy się wobec kontrahenta, a nie wobec Pana.
Jeżeli został Pan zobowiązany do przedłożenia dokumentów w toku kontroli przeprowadzanej u kontrahenta, to znaczy, że zostały wobec Pana przeprowadzone czynności sprawdzające, o których mowa w art. 274c Ordynacji podatkowej:
„Art. 274c. [Żądanie przedstawienia dokumentów przez kontrahenta podatnika]
Fot. Fotolia ![]() § 1. Organ podatkowy, w związku z postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową, może zażądać od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą:
1) przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym postępowaniem lub kontrolą u podatnika, w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności; 2) przekazania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych, wyciągu z ksiąg podatkowych i dowodów księgowych zapisanego w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, jeżeli kontrahent podatnika prowadzi księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych; przepis art. 168 § 3a pkt 1 stosuje się odpowiednio”.
Pracownicy urzędu skarbowego mogą ją przeprowadzić u kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą w związku z prowadzonym wobec niego postępowaniem podatkowym lub kontrolą. Polega ona na weryfikacji prawidłowości i rzetelności dokumentów posiadanych przez obie strony.
Wyraźnie należy zatem zaznaczyć, że są przeprowadzane wobec Pana czynności sprawdzające, a nie kontrola podatkowa. Prowadzenie czynności sprawdzających nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość dokonania korekty. Wyłączenie możliwości dokonania korekty powoduje dopiero wszczęcie kontroli lub postępowania podatkowego. Nie wprowadzono natomiast zakazu złożenia korekty deklaracji w trakcie czynności sprawdzających – nawet jeżeli działania urzędników dotyczą zawartych w niej wyliczeń. Nie ma więc przeszkód, aby w sytuacji przedstawionej w pytaniu poprawić błędy w deklaracji wykryte po otrzymaniu wezwania w związku z kontrolą prowadzoną przez pracowników urzędu skarbowego u kontrahenta.
Powyższe znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 13 kwietnia 2004 r., sygn. akt I SA/Łd 620/0 gdzie czytamy:
„Czynności sprawdzające prowadzone w trybie przepisów zawartych w dziale V (art. 272-280) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) nie są tożsame z kontrolą podatkową, o której mowa w dziale VI przepisów tej ustawy (art. 281-292), a więc nie są przeszkodą do dokonania korekty deklaracji w podatku od towarów i usług na podstawie art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej”. W rezultacie może Pan dokonać korekty deklaracji podatkowej.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>
Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych. Indywidualne Porady Prawne
Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania. (zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje) |
Remanent i nadwyżka towaruW magazynie mamy nadwyżkę towaru, co wynika z faktu, że zakupy materiałów odbywają się „na oko” (są to duże ilości), zawsze z zaokrągleniem w dół. Chciałbym nadwyżkę wykazać jako dochód, czy moje tłumaczenie dotyczące stanu faktycznego przy ewentualnej kontroli zostanie wzięte pod uwagę? Co należałoby dopisać w remanencie, by opisać te nadwyżki? Jak uniknąć problemów? Może warto robić comiesięczny spis z natury? Jak rozwiązać problem ze sprzedawcami, którzy czasami nie chcą wystawić faktur za towar „wybrakowany” (co powoduje kolejne niezgodności między stanem magazynu a dokumentacją)? Interpretacja indywidualna i konieczność zastosowania się do niejMiałem wątpliwości dotyczące sposobu rozliczenia podatku, w końcu przyjąłem pewne rozwiązanie – organ podatkowy przeprowadzi kontrolę i zaakceptował zeznanie oraz przyjął podatek. Po dłuższym czasie otrzymałem jednak odpowiedź na moje pismo z Izby Skarbowej, w którym podano mi inny sposób rozliczenia. Czy obecnie muszę zmienić zeznanie? Czy urząd skarbowy będzie mnie wzywał, nakazując zastosować się do interpretacji indywidualnej? Jak sprawdzić, czy donos stał się powodem kontroli podatkowej?Prawdopodobnie były pracownik złożył na mnie donos do urzędu skarbowego. Potwierdzałby to fakt, że US wystąpił do mojego kontrahenta o wykaz faktur, a więc musiał zdobyć o nim wiedzę od kogoś. Kontrola nic nie wykazała, ale niesmak pozostał i chciałabym wiedzieć, jak dane moich kontrahentów trafiły do US i dlaczego nie poinformowano mnie o dodatkowej krzyżowej kontroli. Czy takie pytania powinnam zadać w odpowiedzi na protokół kontroli (który właśnie otrzymałam), czy bezpośrednio naczelnikowi US? |
Najnowsze artykuły w dziale
Najnowsze pytania w dziale
Warto poczytać
Zapytaj prawnika
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>