Mamy 10 655 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Jak wyegzekwować należność za fakturę?

Autor: Katarzyna Siwiec • Opublikowane: 06.08.2019

Witam, wykonałem usługę dla innej działalności gospodarczej, płatnika VAT-u. Faktura została wystawiona, ale jest ona bez podpisu klienta. Klient zwodzi mnie z płatnością. Jak wyegzekwować należność za fakturę?

Monika Wycykał

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Na początek wyjaśnię, ze podpisana faktura nie jest gwarantem wygrania sprawy, choć oczywiście proces w pewien sposób ułatwia. Gdyby klient podpisał fakturę, mógłby Pan dochodzić zapłaty w prostszym postępowaniu tzw. nakazowym.

 

Niepodpisana faktura powoduje, że albo sąd wyda nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym, albo od razu skieruje sprawę do postępowania zwykłego (klasyczny proces z rozprawami). Nie oznacza to jednak, że przy pomocy innych środków dowodowych, jak w tym momencie zeznania świadków nie uzyska Pan pozytywnego dla siebie rozstrzygnięcia sprawy.

 

Polski Kodeks postępowania cywilnego nie zna gradacji środków dowodowych, każdy z nich jest tak samo ważny, podpisana faktura nie jest bardziej ważna niż zeznania świadków.

 

Przykładowo Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 21.05.2013 r., wydanym w sprawie I ACa 1520/12 stwierdził, że „co do zasady faktura nie zastępuje zgodnego oświadczenia woli stron, stanowiąc w znaczeniu cywilnoprawnym wyłącznie jednostronne oświadczenie powódki. Faktura jest dokumentem techniczno-rozliczeniowym i całkowicie oderwanym od innych dowodów istnienie zobowiązania pozostając bez znaczenia, zwłaszcza gdy strona , której przypisuje się w sporze owo zobowiązanie z gruntu kwestionuje zasadność wystawienia faktury. Wystawiona z podpisami faktura VAT nie jest wystarczającym dowodem istnienia obowiązku zapłaty .W braku odrębnej umowy stron przyjęcie faktury nie oznacza akceptacji objętego nią zobowiązania, a w szczególności nie zastępuje czynności w postaci potwierdzenia wykonania przez wystawcę wzajemnego świadczenia umownego”.

 

Mając na uwadze, że klient nie śpieszy się z płatnością, radziłabym Panu podjąć działania mające na celu ewentualnie dochodzenie swoich praw na drodze sądowej. W tym celu przepisy (art. 187 Kodeksu postępowania cywilnego) w zasadzie wymagają podjęcia przez strony próby polubownego załatwienia sporu, czyli co najmniej wysłania wezwania do zapłaty.

 

Wezwanie to proszę wysłać listem poleconym, wskazując jakiś, np. 7-dniowy, termin płatności. Jeżeli klient nie zapłaci, będzie Pan mógł, a właściwie musiał, wytoczyć powództwo o zapłatę i udowodnić, że wykonał Pan usługę.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 7 minus 6 =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Zwrot wadliwego towaru zakupionego przez przedsiębiorcę

Prowadzę działalność gospodarczą. Zamówiłem dla klienta żaluzje w pewnej firmie, które okazały się wadliwe. O wszystkim poinformowałem kontrahenta jeszcze przed montowaniem u klienta. Jednak klient stwierdził, że on nie chce takiego bubla. Wysłałem dwa pisma reklamacyjne, dopiero po

Wadliwa część samochodowa zakupiona na firmę

Pięć miesięcy temu kupiłem w sklepie samochodowym na firmę część samochodową – rozrusznik, który teraz się zepsuł. Jakie są moje prawa wobec sprzedawcy? Ile czasu ma sklep na zwrot pieniędzy?
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »