Mamy 10 803 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Co zrobić aby uzyskać poprawne świadectwo pracy?

Autor: Marta Handzlik-Rosuł • Opublikowane: 04.01.2019

Jak odzyskać świadectwo pracy z nieistniejącego zakładu pracy? W grudniu 2016 r. zostałam zwolniona z pracy, było to niepubliczne przedszkole – jednoosobowy właściciel – zlikwidowane w tym samym czasie. Nie otrzymałam świadectwa pracy aż do października 2017 r., ale zawierało błędy. W grudniu otrzymałam poprawione świadectwo pracy, ale bez pieczątki. W ciągu 7 dni wysłałam pismo z prośbą o poprawienie świadectwa i je odesłałam. Do marca 2018 r. nic nie otrzymałam. Pracuję zawodowo, ale nie mam wliczonych do stażu 3,5 roku pracy. Co dalej mam zrobić, aby uzyskać poprawne świadectwo pracy?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Fot. Fotolia

Co zrobić aby uzyskać poprawne świadectwo pracy?

Zgodnie z art. 84 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) – dokumentację przebiegu nauczania zlikwidowanej szkoły przekazuje się organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, w terminie jednego miesiąca od dnia zakończenia likwidacji. Po zakończeniu likwidacji wpis do ewidencji ulega wykreśleniu.

 

Przepisy regulują więc tylko kwestię dokumentacji nauczania, nie odnosząc się w ogóle do dokumentacji pracowniczej.

 

Zgodnie z art. 94 pkt 9b ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 1666) – jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest przechowywanie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników w warunkach niegrożących ich uszkodzeniem lub zniszczeniem.

 

W przypadku likwidacji pracodawcy zobowiązany jest on wskazać podmiot prowadzący działalność w dziedzinie przechowywania dokumentacji, któremu zostanie ona przekazana do dalszego przechowywania. Musi przy tym zapewnić na ten cel środki finansowe na czas, jaki pozostał do końca 50-letniego okresu przechowywania dokumentacji liczonego:

 

  • od dnia zakończenia pracy u danego pracodawcy – dla dokumentacji osobowej,
  • od dnia wytworzenia – dla dokumentacji płacowej.

 

Słowem, pracodawca powinien był wskazać podmiot, który będzie przechowywał dokumentację. Jeśli takiego przedmiotu nie wskazał, praktycznie nie ma możliwości uzyskania zaległego świadectwa pracy w sytuacji, gdy zakład pracy już nie istnieje.

 

Nie może Pani również po takim czasie dochodzić w sądzie sprostowania świadectwa pracy, nawet jeśli było ono wydane wadliwie. Jedyna możliwość to zwrócić się do byłego pracodawcy (jeśli jest dla Pani w jakiś sposób osiągalny) z prośbą o wskazanie podmiotu, który przechowuje akta osobowe pracowników. Warto podkreślić (także w piśmie), że pracodawca, który nie prowadzi dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników bądź też pozostawia ją w warunkach grożących uszkodzeniem lub zniszczeniem jest narażony na karę grzywny od 1000 do 30 000 zł.

 

Jeśli to nie odniesie skutku, warto zwrócić się o pomoc do Państwowej Inspekcji Pracy, chociaż nie ma pewności, że pomogą oni w sprawie pracodawcy, który już nie istnieje.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • cztery plus siedem =

»Podobne materiały

Wykorzystywanie samochodu służbowego do celów prywatnych

Mój mąż ma do dyspozycji samochód służbowy. Ostatnio jego młodsza koleżanka z firmy prosiła go kilkakrotnie o podwiezienie tym samochodem  – chodziło nie tylko o podwożenie do pracy, ale także o sprawy prywatne, także poza godzinami pracy męża (mam na to dowody, a o samej sytuacji do

Pociągnięcie pracownika do odpowiedzialności materialnej

Zatrudniliśmy pracownika na stanowisku windykatora. W skutek jego zaniechań doszło do przedawnienia długów na dosyć znaczną kwotę, co naraziło nas na szkodę materialną. Pragnę przy tym zauważyć, iż pracownik celowo wprowadził w błąd zarząd i biegłego, nie informując o zagrożeniu przedawnieniem tych

Zmiana pracodawcy, czyli przejście zakładu pracy na innego pracodawcę

W przedsiębiorstwie wielozakładowym działają organizacje związkowe. Pracodawcami w rozumieniu przepisów prawa pracy są dyrektorzy poszczególnych zakładów. Nastąpiła ostatnio zmiana pracodawcy. Czy zmiana w statucie spółki polegająca na wpisie, że pracodawcą dla wszystkich pracowników spółki jes
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »