
Indywidualne porady prawne
Informacja handlowa i zgoda potencjalnych klientów na jej przesłanieAutor: Wioletta Dyl |
Chciałbym wysyłać e-maile do potencjalnych klientów z pytaniem, czy wyrażają zgodę na przesłanie oferty handlowej. Czy jest to zgodne z prawem? Czy muszę podawać na końcu wiadomości jakieś wyjaśnienia – na przykład regulacje prawne o świadczeniu usług drogą elektroniczną? Czy w treści wiadomości może znajdować się taki dopisek: „Jeśli nie chcą Państwo otrzymywać od nas podobnych wiadomości, proszę odpowiedzieć »Nie« w temacie wiadomości”? |
Ze spamem mamy do czynienia wtedy, gdy otrzymujemy niezamówione informacje handlowe. Definicję informacji handlowej znajdziemy w art. 2 i 9 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Trzeba zauważyć, że informacja handlowa zawiera pewne niezbędne elementy, którymi są:
Brak tych czterech elementów przy jednoczesnej promocji nie eliminuje cech informacji handlowej przesłanej wiadomości.
Dozwolone jest więc zapytanie o zgodę na przysłanie oferty handlowej pod warunkiem niewysyłania jednocześnie treści reklamowych. Najczęściej spotykane błędy powodujące łamanie prawa to:
Innymi słowy, należy unikać wszelkich treści, które można zinterpretować jako reklamowe. Według niektórych stanowisk wyrażanych w doktrynie już samo podanie nazwy firmy składającego zapytanie jest działaniem promocyjnym, ale raczej trudno wyobrazić sobie przesłanie zapytania ofertowego bez wskazania podmiotu wysyłającego to pytanie. W związku z tym sądzę, że nie powinno mieć to decydującego znaczenia przy ewentualnej interpretacji takiego zapytania.
Trzeba pamiętać, że brak reakcji ze strony adresata jest jednoznacznie uznawany jako odmowa na przesyłanie mu jakichkolwiek dalszych informacji. Mało tego – nie można nawet przesłać kolejnego zapytania ofertowego na ten sam adres. Zatem adresat musi w jakikolwiek sposób zareagować, aby uznać, iż wyraził zgodę na otrzymanie oferty/ informacji handlowej. W związku z tym niezgodne z prawem jest pisanie: „Jeśli nie chcą Państwo otrzymywać od nas podobnych wiadomości, proszę odpowiedzieć »Nie« w temacie wiadomości”.
Prawdę mówiąc, nie widzę konieczności podawania na końcu wiadomości obszernych informacji uzupełniających, o których Pan wspomina. Przydatne będą one w obliczu ewentualnego sporu, bowiem zapytanie nie musi mieć jednocześnie charakteru edukacyjnego dla odbiorców. Zamiast tego podałabym nie tylko logo, lecz również adres firmy (ale nie adres strony internetowej).
Masz podobny problem prawny? Opisz swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika |
|
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>