
Indywidualne Porady Prawne
Gwarancja producentaAutor: Krzysztof Bigoszewski • Opublikowane: 22.07.2013 |
W 2009 r. kupiłem samochód w ramach prowadzonej przeze mnie działalności gospodarczej. W połowie 2010 r. popsuł się pewien element tego samochodu. Wadliwy element został wymieniony w serwisie na podstawie gwarancji. Historia powtórzyła się w 2011 i 2012 r. No i teraz znowu to samo! Zaznaczam, iż cały czas chodzi o ten sam element. Serwis odmówił wymiany elementu, stwierdzając, że w 2012 r. była wymiana z rękojmi i teraz nie przysługuje mi już bezpłatna naprawa. Samochód posiadał dwuletnią gwarancję producenta. Czy mam szanse na bezpłatne usunięcie tej usterki? |
Odpowiadając na Pańskie pytanie, w pierwszej kolejności należy podkreślić, że istotną w tej sprawie kwestią jest fakt dokonania przez Pana zakupu pojazdu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, co powoduje, że zastosowanie znajdą głównie przepisy Kodeksu cywilnego (K.c.).
W związku z powyższym, zgodnie z przepisem art. 579 K.c., kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.
Jednakże, jak stanowi art. 558 K.c.:
„§ 1. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych.
§ 2. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym”.
Zatem podstawowym źródłem regulacji przysługujących Panu uprawnień związanych z wadą przedmiotowego pojazdu jest posiadana przez Pana, a udzielona przez producenta gwarancja, która – w związku z tym, że nie jest Pan w tym zakresie konsumentem – może wyłączać Pańskie prawo do korzystania z rękojmi.
Jednakże skoro już uprzednio skorzystał Pan z rękojmi przy naprawie pojazdu, to domniemywać można, że jednak uprawnień tych gwarancja producenta Pana nie pozbawiła, a co za tym idzie, może Pan w dalszym ciągu dochodzić swoich roszczeń z tytułu rękojmi.
Mając na uwadze, że w niniejszej sprawie naprawy polegały na wymianie wadliwych elementów na nowe, to wraz z każdą wymianą Pańskie uprawnienia z tytułu rękojmi względem wymienionego elementu otrzymują nowy termin, w ciągu którego może Pan je realizować w przypadku ujawnienia się dalszych wad tego elementu.
Dlatego też w chwili obecnej zasadne byłoby wystosowanie do serwisu pisma ponawiającego żądanie kolejnej wymiany wraz z żądaniem podania podstawy prawnej ewentualnej odmowy jej wykonania. Po otrzymaniu odpowiedzi i analizy warunków posiadanej przez Pana gwarancji możliwe będzie podjęcie dalszych działań, w tym podjęcie ewentualnej decyzji co do skierowania sprawy na drogę sądową. Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) w formularzu poniżej ▼▼▼
Zapytaj prawnika - porady prawne online |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>