Mamy 10 655 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Grzywna za wysyłanie spamu

Autor: Łukasz Drzewiecki • Opublikowane: 20.03.2014

Otrzymywanie spamu, czyli niezamówionej informacji handlowej, jest w dzisiejszych czasach zjawiskiem powszechnym, do którego większość adresatów tych niechcianych wiadomości już przywykła. Nadawcy spamu powinni jednak pamiętać, że wysyłanie niezamówionej informacji handlowej może się wiązać dla nich z negatywnymi skutkami.

Łukasz Drzewiecki

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Informacja handlowa

 

Problematykę spamu w prawie polskim reguluje ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną1. Dla określenia, czym jest spam w ujęciu prawnym, należy wyjść od definicji informacji handlowej określonej w tym akcie prawnym. Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, przez informację handlową należy rozumieć każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi.

 

Z powyższej definicji wynika, że o tym, czy mamy do czynienia z informacją handlową, decydować będzie treść tej informacji, np. treść przesłanego e-maila. Informacją handlową będzie taki e-mail, którego celem jest promowanie towarów lub usług (np. newsletter).

 

Niezamówiona informacja handlowa – spam

 


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Za wiadomości potocznie zwane spamem należy natomiast uznać niezamówioną informację handlową, w szczególności niezamawiane przez nas oferty handlowe. Przy czym informację uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny. Wyrażenie zgody może nastąpić za pomocą środków porozumiewania na odległość, np. przez Internet poprzez podanie adresu e-mail w formularzu elektronicznym, jak i w sposób tradycyjny, np. poprzez oświadczenie na piśmie.

 

Spamem może być więc niezamówiony newsletter, zachęcający do zakupu towaru lub ze skorzystania z usług, ale nie będzie nim już wiadomość e-mail od przedsiębiorcy, w której zwraca się on z prośbą o zgodę na przesyłanie takiego newslettera (oczywiście jeżeli taka prośba nie zawiera elementów sugerujących nam, że zakup takiego towaru lub usługi będzie dla nas korzystny).

 

Udowodnienie uzyskania zgody na otrzymywanie informacji handlowej obciąża jej nadawcę. Ponadto zgoda nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści (np. nie może wynikać z akceptacji regulaminu sklepu internetowego, w którym zawarto klauzulę zgody na przesyłanie informacji handlowej). Może być również odwołana w każdym czasie.

 

Kary za wysyłanie spamu

 

Przesyłanie niezamówionej informacji handlowej (spamu) skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej, jest – zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną – zakazane i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji2. Może więc stanowić praktykę naruszającą zbiorowy interes konsumentów, za stosowanie której Prezes Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów jest władny nałożyć w drodze decyzji administracyjnej karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

 

Niezależnie od powyższego przesyłanie spamu stanowi wykroczenie, za które grozi kara grzywny, w wysokości od 20 do 5000 złotych. Ściganie wykroczenia polegającego na wysyłaniu spamu następuje na wniosek pokrzywdzonego.

 

 

 

 

______________________

1 Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422)

2 Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm.)



Stan prawny obowiązujący na dzień 20.03.2014

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • VII - 0 =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

 

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »