Mamy 10 894 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Gastronomia obwoźna i konieczność zmiany miejsca postoju

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 05.03.2010

Kilka miesięcy temu rozpocząłem działalność gospodarczą – sprzedaż fast foodów w przyczepie. Sanepid zakwalifikował ją jako sprzedać obwoźną, wobec czego jest wymagane, abym się przemieszczał z przyczepą. Czy handel „obwoźny”, czyli związany ze zmianą miejsca postoju, wymusza na mnie jakąś konkretną częstotliwość zmiany miejsca? Czy mogę handlować ciągle w jednym miejscu?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Nie jest mi znana jakakolwiek definicja prawna, czy to podatkowa, czy gospodarcza, z której wynikałoby nałożenie na przedsiębiorcę obowiązku przemieszczania się z określoną częstotliwością. Znam przypadki sprzedaży tak zwanego „fast food” w systemie obwoźnym, polegający na tym, że spełniająca wymogi sanitarne przyczepa zaparkowana jest w nadmorskim kurorcie, w jednym miejscu, od maja do października, w pozostałym okresie zaparkowana jest w przy jednym z położonych w Tatrach stoku narciarskim.

 

W wydanym na podstawie nieobowiązującego już rozporządzenia dotyczącego kart podatkowych wyroku z dnia 2 października 1998 r. Naczelnego Sądu Administracyjnego w Lublinie (sygn. akt I SA/Lu 707/97) stwierdzono, iż „sprzedaż w formie obnośnej lub obwoźnej wiązać się ma z przenoszeniem lub przewożeniem towaru i wykonywana ma być bezpośrednio ze środka transportu towaru”. Równocześnie Sąd zauważa, że „treść przepisu wskazuje, że istotnym elementem tego rodzaju handlu jest sposób jego prowadzenia, nie zaś miejsce, w którym jest prowadzony, bądź częstotliwość sprzedaży w jednym miejscu”.

 

Rozporządzenie WE nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych określa jedynie „wymagania dotyczące ruchomych i/lub tymczasowych pomieszczeń [jak duże namioty, stragany, ruchome punkty sprzedaży], pomieszczeń używanych głównie jako prywatne domy mieszkalne, ale gdzie regularnie przygotowuje się żywność w celu wprowadzania do  obrotu, i automatów ulicznych”. Wymagania te są następujące:

 

  1. „Pomieszczenia i automaty uliczne, na tyle, na ile jest to rozsądnie praktykowane, będą tak usytuowane, zaprojektowane i skonstruowane oraz utrzymywane w czystości i dobrym stanie i kondycji technicznej, aby uniknąć ryzyka zanieczyszczenia, w szczególności przez zwierzęta i szkodniki.
  2. W szczególności i w miarę potrzeby:
    • muszą być dostępne odpowiednie urządzenia, aby utrzymać właściwą higienę personelu (włącznie ze sprzętem do higienicznego mycia i suszenia rąk, higienicznymi urządzeniami sanitarnymi i przebieralniami);
    • powierzchnie w kontakcie z żywnością muszą być w dobrym stanie, łatwe do czyszczenia i, w miarę potrzeby, dezynfekcji. Będzie to wymagać stosowania gładkich, zmywalnych, odpornych na korozję i nietoksycznych materiałów, chyba że przedsiębiorstwa sektora spożywczego mogą zapewnić właściwe organy, że inne użyte materiały są odpowiednie;
    • należy zapewnić warunki do czyszczenia i, w miarę potrzeby, dezynfekcji narzędzi do pracy i sprzętu;
    • w przypadku gdy, jako część działań przedsiębiorstwa sektora spożywczego, czyszczone są środki spożywcze, należy ustanowić odpowiednie przepisy, aby dokonywać tego w sposób higieniczny;
    • należy zapewnić odpowiednią ilość gorącej i/lub zimnej wody pitnej;
    • należy zapewnić odpowiednie warunki i/lub udogodnienia dla higienicznego składowania i usuwania niebezpiecznych i/lub niejadalnych substancji i odpadów (zarówno płynnych, jak i stałych);
    • należy zapewnić odpowiednie udogodnienia i/lub warunki dla utrzymywania i monitorowania właściwych warunków termicznych żywności;
    • środki spożywcze muszą być tak umieszczone, aby unikać, na tyle, na ile jest to rozsądnie praktykowane, ryzyka zanieczyszczenia”.

 

Widać wyraźnie, że przepisy te w żaden sposób nie odnoszą się do częstotliwości przemieszczania się.

 

Reasumując, nie jest mi znany jakikolwiek przepis, który nakłada na Pana obowiązek przemieszczania się z określoną częstotliwością. Moim zdaniem to, czy prowadzona działalność ma cechy „obwoźne”, należy rozważać, biorąc pod uwagę dłuższy czas. Przykładowo, jeśli prowadzi Pan sprzedaż obwoźną i przez kilka lat nie ruszy przyczepy z miejsca, w sposób oczywisty stwierdzić możemy, że charakter obwoźny jest tu fikcją, wystąpić mogą konsekwencje związane z nieprawidłowym wpisem w urzędzie statystycznym czy urzędzie skarbowym. Gdyby w okresie tych kilku lat zmienił Pan miejsce „postoju” kilkakrotnie, moim zdaniem charakter obwoźny zostałby zachowany. Oczywiście może Pan otrzymać polecenie przemieszczenia przyczepy, ale np. ze względu na zagrażanie bezpieczeństwa ruchu itp.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • zero + dwa =

»Podobne materiały

Rejestracja firmy LTD w Anglii

Chcę otworzyć firmę w Anglii LTD, aby płacić tam podatki i prowadzić sklep internetowy, który będzie kupował, a następnie oferowane towary sprzedawał tylko klientom w Polsce. Należności od klientów wpływałyby na polskie konto. Czy w Polsce trzeba by opłacać jakieś należności do urzędu skarbowego czy

 

Działalność gospodarcza polegającą na imporcie motocykli używanych

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarcza polegającą na imporcie motocykli używanych. Kod PKD tej działalności to 45.40.Z. Chciałbym część ze sprawdzonych motocykli rozbierać i sprzedawać na części. Czy mogę to robić legalnie w ramach prowadzonej działalności, a jeśli tak, to jak rozliczać zakup

 

Umowa o dzieło samodzielnego pracownika naukowego

Jestem pracownikiem naukowym i otrzymuję wynagrodzenie z różnych źródeł, m.in. umowa o pracę oraz z tytułu działalności gospodarczej na rzecz innych podmiotów, ale w tym samym zakresie, tj. badan naukowych. Rozpoczynam właśnie grant, gdzie nie ma możliwości dla kierownika otrzymania wynagrodzenia dr

 

Działalność kontrolująca wobec aptek i wyrobów medycznych

Jakich PKD powinienem użyć, rejestrując działalność, która ma polegać na świadczenia usług przeprowadzanie audytów wewnętrznych w aptekach, przyjmowaniu, przechowywaniu, wydawaniu i identyfikacji produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz sprawowania nadzoru nad przeprowadzoną inwentaryzacją to

 

Świadczenie usług na emeryturze

Jestem na emeryturze zgodnie z wiekiem. Zlikwidowałem działalność gospodarczą, którą prowadziłem – była to gastronomia. Obecnie zastanawiam się na robieniem usług typu chrzciny czy przyjęcia. Czy mogę świadczyć te usługi będąc na emeryturze zgodnie z prawem?

 

Wykonywanie zdjęć na imprezach bez zakładania działalności

Moja córka pracuje u mnie w firmie jako fotograf i wykonuje zdjęcia w imieniu firmy z zapłatą na podstawie wystawionej klientowi faktury VAT. Chciałaby wykonywać również zdjęcia na imprezach np. weselne jako osoba prywatna (indywidualnie jako artysta budujący swój dorobek artystyczny) poza firmą, sa

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »