Mamy 11 279 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Faktura dla nabywcy z USA

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 03.10.2014

Firma prosi o informację, czy prawidłowo zastosowała stawkę 0% i wystawiła fakturę dla nabywcy z USA?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Nie ma możliwości, by na podstawie faktury ocenić, czy stawka zastosowana została prawidłowo, odnosząc się do stanu prawnego dotyczącego 2013 roku, zauważyć trzeba kilka poniższych spraw.

 

Oczywiście opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. eksport towarów; przez eksport rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej (jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych) przez:

 

  1. dostawcę lub na jego rzecz lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych.

 

W tak rozumianym eksporcie towarów stawka podatku wynosi, pod pewnymi warunkami, 0%. Mam na myśli tu fakt, że 0% stawkę stosuje się w eksporcie towarów pod warunkiem, że (co do zasady przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy) eksporter/podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Dokument taki w odniesieniu do eksportu, o którym mowa powyżej pod literą b, określać musi tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

 

Zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy o podatku do towarów i usług dokumentem tym jest w szczególności:

 

„1) dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;

2) dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3) zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny”.

 

Reasumując, prawdą jest, że eksport opodatkowany jest stawką VAT 0%, niemniej jednak konieczne jest dla zastosowania tej stawki odpowiednie udokumentowanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 5 minus 5 =

»Podobne materiały

Zakupione mieszkanie przeznaczone na działalność a możliwość uzyskania zwrotu VAT

Czy kupując mieszkanie na rynku wtórnym od osoby fizycznej, z przeznaczeniem (w całości) na prowadzenie działalności gospodarczej, istnieje możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT? Obecny właściciel też ma firmę – może gdyby lokal wprowadził do swej działalności, a potem sprzedał, ja mógłbym od

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »