Mamy 10 374 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Definicja nieuczciwych praktyk rynkowych

Autor: Eliza Rumowska • Opublikowane: 10.04.2008

Artykuł podaje podstawową definicję nieuczciwych praktyk rynkowych przybliżając jej istotne elementy. W tym istotę „nieuczciwości” stosowanej praktyki, jako zjawiska zachodzącego na płaszczyźnie ekonomiczno-prawnej rzeczywistości konsumenta i przedsiębiorcy.

Eliza Rumowska

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek
Cóż ja mogę napisać. Jedynie chwalić w niebiosa, wszystkich Prawników którzy na łamach tego portalu, pomagają, za dość niską cenę, zwykłym „Kowalskim” w ich problemach Zwłaszcza wielkie dzięki dla Pani Elizy - PROFESJONALISTKA W PEŁENEJ KRASIE!!!
Stały klient Tomasz
Tak profesjonalnego portalu prawniczego nie spotkałam, mimo szuflowania w necie! Nie musicie się obawiać o dużą konkurencję bo wiarygodność Wasza pozwala w razie potrzeby tylko TUTAJ kliknąć! Sposób informowania klienta poprzez maile, to przykład jak serio podchodzicie do załatwienia sprawy, zaangażowanie się paru prawników do jednej kwestii problemu to również zasługuje na "piec z plusem". Jesteście WIELCY! nikt Wam do tej pory dorównać nie jest w stanie! Pozdrowienia dla całej ekipy tego portalu.
Iwona
Wspaniały serwis, wspaniali prawnicy. Szybka odpowiedź na pytanie i, co najważniejsze, wyczerpująca odpowiedź. Prawnicy są wspaniali, dostałam bardzo przejrzystą odpowiedź, zawierającą ważne szczegóły. Pani prawnik dokładnie doradziła mi, co mam robić, jak działać, jakie mam możliwości, co mam uwzględnić, pisząc wniosek, z jakiego paragrafu i co dla mnie ważne – napisała także od siebie, co najlepiej wypisać i na co zwracać uwagę. Gorąco polecam.
Agnieszka
Serdecznie dziękuję za szybką i wyczerpującą opinię. Szczerze mówiąc, korzystałam z porad kilku prawników. Zdecydowanie jesteście najbardziej solidni, widać w opinii, że przygotowana jest dla konkretnej sprawy, a przygotowujący ją prawnik wnikliwie przeanalizował konkretną sytuację, a nie tylko cytował fragmenty prawa autorskiego. Pozdrawiam i dziękuję.
Anna
Polecam ten serwis, ponieważ oprócz fachowej i wyczerpującej odpowiedzi na moje pytania potrafią zrozumieć ludzkie nieszczęście. Na pewno przy kolejnych sprawach prawnych zwrócę sie do waszego serwisu.
Krzysztof
Dziękuję za fachową poradę – bardzo mnie uspokoiła. Pani sędzia podczas rozprawy, uzasadniając swoje stanowisko w sprawie, również powołała się na cytowane przez Pana artykuły. Pozdrowienia dla Pana Lenowieckiego – od dziś polecam wszystkim EPORADY24.
Danuta
Fachowa porada bardzo dokładnie opisana szybko na temat miałem uczucie że rozmawiam z prawnikiem w cztery oczy - gorąco polecam.
Maciej
Super profesjonalna porada!!!! Polecam wszystkim fachowców którzy na łamach tego portalu pomagają zwykłym „Kowalskim” w sprawach dla Nich trudnych i niezrozumiałych. Starannie z wielką dokładnością opisany problem został wytłumaczony i zaproponowany tok załatwienia problemu za co, z całego serca DZIĘKUJE!!!!
Tomasz
Dziękuję za szybką i rzetelną pomoc. Do porad prawnych udzielanych internetowo podchodziłam raczej ostrożnie. Jednak po kilku wizytach w kancelariach prawnych, w których prawnik rezerwuje sobie czas ok. 15 min na klienta, a ponadto udziela odpowiedzi z głowy, bez żadnego wcześniejszego przygotowania, mówiąc: „prawdopodobnie”, z żalem stwierdziłam, że straciłam tylko czas i pieniądze. W związku z tym po przestudiowaniu kilku porad w interesującym mnie temacie postanowiłam spróbować skorzystać z serwisu ePorady24.pl. Opisałam jak najdokładniej zaistniałą sytuację i w ciągu 2 dni otrzymałam wyczerpującą i jasną odpowiedź. Byłam bardzo mile zaskoczona. Tutaj prawnik ma czas, aby przetrawić problem, zajrzeć gdzie trzeba, aby pomóc w rozwiązaniu sytuacji, i to jest WIELKI PLUS tego portalu. Polecam wszystkim taka formę!
Małgosia
Dziękuję za jasną, rzeczową i bardzo szybką odpowiedź. Dzięki waszej pomocy sprawę w sądzie wygrałam. Wszystkim będę polecać Wasz portal eporady24.
Joanna
Serdecznie dziękuję prawnikom tego portalu za pomoc. Odpowiedzi były naprawdę rzetelne i, co ważne, udzielane bardzo szybko. Wiem, „na czym stoję”. Wiedzy nigdy za wiele, w kancelarii bywało, że po opisaniu swojego problemu dowiadywałem się jedynie, że sprawa jest ciekawa i trudna, traciłem czas, pieniądze i wiedziałem tyle, co wiedziałem. W przypadku tego portalu tak się nie da – jest pytanie i jest wyczerpująca odpowiedź. Osobiście jestem bardzo zadowolony z porady.
Roman
BARDZO POLECAM. Sprawa z którą się zwróciłem wydawała się bez wyjścia. Wplątałem się w bardzo skomplikowany "układ" współpracy z dużym producentem materiałów budowlanych. Sądziłem, że mając gwarancję + aprobaty + deklaracje + faktury i wykonując usługi na wysokim poziomie mogę spać spokojnie. Myliłem się. Realia okazały się bardzo brutalne. Byłem załamany - wszystkie próby zainteresowania różnych instytucji były nieskuteczne. Pani Eliza wskazała mi sposób i czynnie POMOGŁA w jego wprowadzeniu. Wiem, że do ostatecznego rozstrzygnięcia minie jeszcze sporo czasu. Sprawa jest naprawdę bardzo trudna. Odzyskałem jednak wiarę w siebie i ludzi. Kontakt bardzo dobry - o wiele lepszy od kontaktów z innymi prawnikami. Jeszcze raz gorąco POLECAM.
Zbyszek
Panie, Panowie, nie marnujcie czasu na przeszukiwanie internetu i poszukiwanie właściwych rozwiązań co do waszych prywatnych spraw. Napiszcie zapytanie do „eporady24”, a szybko, konkretnie i na temat dostaniecie odpowiedź... Za niewielką opłatą uzyskałem nie „odpowiedź”, lecz „odpowiedzi”, bo było ich kilka i jestem w pełni usatysfakcjonowany.
Jarek
Jeżeli w poradach rozdawaliby Oskary, na pewno bym wysłał nominację do Oskara na eporady24.
Piotr
Dziękuję bardzo za rzetelną i wyczerpującą odpowiedź. Od jakiegoś czasu słyszałam różne sprzeczne opinie dotyczące mojego problemu i szczerze mówiąc, nie bardzo wiedziałam, do kogo się zwrócić, by uzyskać potrzebne informacje. W stosownym urzędzie nie dowiedziałam się niestety niczego konkretnego, a korzystanie z drogich usług biur doradczych nie wchodziło w grę. Państwa konkurencja w internecie wyceniła mój problem drożej. Pan Aleksander Słysz dokładnie przeanalizował moje pytania i rozwiał wątpliwości. Teraz wiem, jakie powinnam podjąć kroki w najbliższej przyszłości. Przyznam się, że obawiałam się krótkiej, lakonicznej odpowiedzi, niekoniecznie adekwatnej do wpłaconej kwoty, ale jestem pozytywnie zaskoczona. Duży plus za możliwość zadawania pytań dodatkowych.
Roksana
Chodziło o jedną sprawę - zadałem w sumie 5 pytań. Myślałem że odpowiedź to będzie kilka zdań tymczasem dostałem kilka stron naprawdę fachowej porady - każdy problem został dokładnie opisany. Teraz praktycznie nie muszą wynajmować prawnika - dostałem gotowe rozwiązanie. Mało tego prócz porady dosłałem kilkadziesiąt innych źródeł (książki internet) których znalezienie i zweryfikowanie zajęło by mi pewnie bardzo dużo czasu. A co do ceny to muszę bez wahania przyznać że usługa była za pól darmo w porównaniu do ilości wiedzy jaką dostałem.
Krzysztof

Ochrona praw konsumenta w ustawie z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 171, poz. 1206) – to przede wszystkim odpowiednie usankcjonowanie nieuczciwych praktyk rynkowych przedsiębiorcy.

 

Konsument, aby skutecznie się bronić, musi jednak zrozumieć i rozróżniać takie zachowania kontrahenta, które odpowiadają ustawowym cechom nieuczciwej praktyki rynkowej. Dlatego przede wszystkim należy wyjaśnić, na czym taka nieuczciwość przedsiębiorcy wobec konsumenta polega. W następujący sposób określa to wymieniona ustawa (art. 4, ust. 1): „Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.”

 

Natomiast w „słowniczku” ustawowym (art. 2, pkt. 4) samo pojęcie praktyki rynkowej zdefiniowano następująco: „rozumie się przez to działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, sposób postępowania, oświadczenie lub informację handlową, w szczególności reklamę i marketing, bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta.”

 

Z powyższych regulacji wyłania się nam bardzo szeroki zespół zachowań, które mieszczą się w zakresie definicji z art. 2, pkt. 4 ustawy, tj. wszelkich zachowań przedsiębiorcy zorientowanych na klienta. Nie będzie więc problemu z faktycznym ustaleniem, czy jest to praktyka rynkowa, czy też nie – bo może nią być dosłownie wszystko.

 


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Dlatego tak istotne jest zrozumienie samej „nieuczciwości” zachowań kontrahenta wobec konsumenta, co zdefiniowano w ust 1, art. 4 wspomnianej ustawy, tworząc klauzulę generalną, z której wynika spełnienie łącznie dwóch przesłanek:

 

  1. sprzeczności z wymogami dobrych obyczajów w obrocie konsumenckim,
  2. istotnego zniekształcenia lub możliwości zniekształcenia zachowania rynkowego przeciętnego konsumenta, przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.

 

Sprzeczność z dobrymi obyczajami i sama nawet możliwość zniekształcania zachowań konsumenta zakreśla kolejną szeroką, nieostrą definicję ustawową, co niestety, w praktyce oznacza niebagatelne problemy interpretacyjne. Ponadto jest to także bardzo szeroki zakres ramowy. Jedynym wyznacznikiem jest poziom wiedzy przeciętnego konsumenta, którego definicję ustawodawca podaje w „słowniczku” ustawowym (art. 2, pkt. 8), jako tego „który jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny; oceny dokonuje się z uwzględnieniem czynników społecznych, kulturowych, językowych i przynależności danego konsumenta do szczególnej grupy konsumentów, przez którą rozumie się dającą się jednoznacznie zidentyfikować grupę konsumentów, szczególnie podatną na oddziaływanie praktyki rynkowej lub na produkt, którego praktyka rynkowa dotyczy, ze względu na szczególne cechy, takie jak wiek, niepełnosprawność fizyczna lub umysłowa”. Niestety, także ta definicja pozostawia wiele subiektywizmu i „uznaniowości” w jej stosowaniu.

 

Wystarczy omówić to na konkretnych przykładach, aby zrozumieć, jak niezręczne w praktyce może być ustalenie nieuczciwej praktyki rynkowej.

 

Przykład 1.

Konsument, czytając ulotkę reklamową dotyczącą kredytu mieszkaniowego, nabrał przekonania, że wszelkie koszty, jakie musi ponieść, zostały w niej wymienione zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim. Jednak, z uwagi na kwotę, ustawa o kredycie konsumenckim nie ma tu zastosowania. Takie przekonanie zniekształciło wolę konsumenta do tego stopnia, iż postanowił kredyt zaciągnąć. Dopiero przy pierwszej racie zaskoczyły go koszty – przede wszystkim koszty ustanowienia hipotek, chociaż w druku podpisanej przez konsumenta umowy widniał zapis o tychże kosztach. Konsument powołał się na nieuczciwą praktykę rynkową banku. Bank, broniąc się, dowodził, że – jako przeciętny konsument – powinien on wiedzieć, że ustanowienie hipoteki kosztuje, a bank ma prawo pobierać opłaty, zaś dokonana kalkulacja symulacyjna, wykonana przez pracownika w formie bilingu, obejmowała kapitał i odsetki. Nie trudno wyobrazić sobie, jak przed sądem będzie wyglądał taki proces – przedsiębiorca będzie dowodził braku własnej winy. Konsument niczego przecież dowodzić nie musi. Jakie będę konsekwencje ekonomiczne takich postępowań, czy jest to współmierne do zamierzonej równowagi między prawami konsumenta i przedsiębiorcy?

 

Przykład 2

Sprzedawca uwidacznia cenę jedynie na półce z towarem – na samym towarze, który bez trudu da się „ometkować” – ceny brak, często także towary na półkach nie leżą na wprost oznaczeń i niejednokrotnie wprowadza to w błąd kupujących. Niby drobiazg – a drażni!

 

W przykładzie 1 można przychylić się do racji przedsiębiorcy, zaś przykład 2 wskazuje na stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej – jednak nie zawsze przykłady są tak klarowne, warto w tym miejscu podkreślić, że w przesłankach art. 4 ust.1 ustawy nie występuje jakiekolwiek odniesienie do bezprawności zachowania przedsiębiorcy.

 

Praktyka jak na razie milczy, wraz z nią instytucje wyspecjalizowane w zakresie ochrony konsumenta. Minęły niespełna 4 miesiące obowiązywania nowej regulacji ustawowej. Czyżby unormowania prawne poszły aż tak daleko, że nie odpowiadają praktyce, a może to tylko problemy interpretacyjne?

 

Na zakończenie warto stwierdzić, że tak nieostre definicje i brak ukształtowanej praktyki, każą zachować zasadę ostrożności i zdrowego rozsądku przy stosowaniu reguł interpretacji prawa. Wtedy nieuczciwa praktyka rynkowa będzie czynem sprzecznym z przyjętym w społeczeństwie dobrym obyczajem (przede wszystkim obyczajem handlowym) i spowoduje wprowadzenie konsumenta (uwzględniając jego dbałość o własne interesy) na tyle w błąd, że podejmie on decyzje, których bez nieuczciwej praktyki by nie podjął.

 

Nie wolno także zapominać, że art.4 ust 1 zawiera klauzulę generalną, a pomocna przy interpretacji i stosowaniu ma być szczegółowa klasyfikacja zawarta w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.



Stan prawny obowiązujący na dzień 10.04.2008

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • dziesięć minus zero =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

 

 

»Podobne materiały

Będzie więcej praw dla konsumentów

Trwają prace nad nowelizacją prawa konsumenckiego, która może bardzo poważnie zmienić zakres praw i obowiązków konsumentów oraz sprzedawców, również w odniesieniu do sprzedaży dokonywanej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »