Mamy 10 708 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Czy można używać loga znanego producenta w działalności własnej firmy?

Autor: Eliza Rumowska • Opublikowane: 29.10.2009

Otwieram sklep odzieżowy. Kupiłem ubrania od legalnego hurtownika z Wielkiej Brytanii, co mogę potwierdzić fakturą. Chciałbym handlować ubraniami znanych marek. Czy mogę znaki firmowe tych znanych firm umieścić na witrynie sklepu, na jego ścianach, na ulotkach informacyjnych o sklepie, na banerze reklamowym przed sklepem? Oczywiście produkty tych firm będą znajdowały się w asortymencie mojego sklepu.


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Eliza Rumowska

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Udzielając odpowiedzi na Pana pytanie, jednoznacznie stwierdzam, że NIE.

 

Planowane przez Pana zachowanie w sposób niebudzący wątpliwości zostałoby zakwalifikowane jako jeden z czynów nieuczciwej konkurencji, skatalogowanych w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

 

Oto brzmienie przepisu:

 

„Art. 5 [Symbol przedsiębiorstwa]: Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.”

 

Właśnie logo znanych marek jest takim symbolem tychże przedsiębiorców. Jedyne, co Panu wolno uczynić, to podawać informacje o nazwach produktów i ich wytwórców (producentów). Nigdy natomiast nie można wykorzystywać do tego celu loga, czy też innych wymienionych oznaczeń przedsiębiorcy. To, że ma Pan w asortymencie towar oznaczony logiem producenta, jest jedyną dozwoloną formą „autopromocji”. Właśnie na tym polega prawo do dysponowania firmą, a każde inne zachowanie zakłócające tę wyłączność jest po prostu sankcjonowane zarówno odpowiedzialnością administracyjną egzekwowaną przez UOKiK, natomiast odpowiedzialność majątkowa będzie wyegzekwowana na drodze sądowej.

 

Ponadto Pana czyn – stosownie do zamiaru i zakresu użycia loga znanych marek – może zostać zakwalifikowany jako nie tylko bezprawne użycie symboli, ale jako niedozwolona reklama.

 

„Art. 16 [Reklama]: 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:

(...)

2. reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi.”

 

Widząc bowiem na ścianie, na ulotkach i w innych oznaczeniach logo znanych marek, klient ma prawo uważać, że jest to sklep tychże przedsiębiorców, a nie tylko (oczywiście z całym szacunkiem dla Pana działalności) przedsiębiorcy, prowadzącego sprzedaż produktów tych marek. Inną sytuacją jest oczywiście uzyskanie zgody od przedstawicieli (krajowych dystrybutorów) tychże producentów na określone w umowie dokonanie oznaczeń z wykorzystanie logo danej marki.

 

Jeśli nie zaniecha Pan swego zamiaru, proszę liczyć się z następującymi działaniami ze strony przedsiębiorców, których loga Pan użyć zamierza:

 

„Art. 18 [Roszczenia]: 1. W razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:

1) zaniechania niedozwolonych działań;

2) usunięcia skutków niedozwolonych działań;

3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;

4) naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;

5) wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych;

6) zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego – jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.

 

2. Sąd, na wniosek uprawnionego, może orzec również o wyrobach, ich opakowaniach, materiałach reklamowych i innych przedmiotach bezpośrednio związanych z popełnieniem czynu nieuczciwej konkurencji. W szczególności sąd może orzec ich zniszczenie lub zaliczenie na poczet odszkodowania.

 

Art. 18a [Ciężar dowodu]: Ciężar dowodu prawdziwości oznaczeń lub informacji umieszczanych na towarach albo ich opakowaniach lub wypowiedzi zawartych w reklamie spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany z wprowadzeniem w błąd.”

 

 

Stanowczo więc odradzam realizacji pomysłu opisanego w pytaniu, oczywiście odpowiedzialność ta może być znacznie bardziej rozbudowana i w swych roszczeniach przedsiębiorcy mogą sięgać do przepisów o ochronie własności przemysłowej, ochronie praw do używania firmy, a nawet dotyczących przestępstw gospodarczych. Jednak najszybciej wskażą działanie Pana jako czyn nieuczciwej konkurencji – to bardzo wygodne, bo dowód w sprawie braku jego popełnienia spoczywa na Panu, a wywieść z niego można zarówno odpowiedzialność karno-administracyjną, jak i cywilnoprawną odszkodowawczą.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • IX plus 10 =
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »