
Indywidualne Porady Prawne
Czy zakład pracy ponosi koszty obsługi finansowo-ksiegowej za emeryta?Autor: Hanna Żurowska • Opublikowane: 21.07.2017 |
Zarząd pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej podpisywał umowy z placówkami w sprawie współfinansowania działalności PKZP w zakresie prowadzenia księgowości i obsługi kasowej. Jedna z placówek twierdzi, że za emeryta zakład pracy, w którym emeryt pracował, nie ponosi kosztów w tej kwestii. Emeryci sami ponoszą koszty miesięcznych wkładów, ale nie obsługi finansowo-ksiegowej. Czy zakład pracy ponosi koszty obsługi finansowo-ksiegowej za emeryta? |
Pracownicza kasa zapomogowo-pożyczkowa jest organizacją, która ma na celu udzielanie jej członkom pomocy w formie długo- i krótkoterminowych pożyczek, a także zapomóg, w miarę posiadanych środków.
Na dopuszczalność tworzenia w zakładach pracy tego rodzaju kas wskazuje ustawa z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Art. 39 ust. 1 tej ustawy, stanowi, iż w zakładach pracy mogą być tworzone pracownicze kasy zapomogowo-pożyczkowe, których członkami mogą być pracownicy, emeryci i renciści, bez względu na przynależność związkową. Nadzór społeczny nad tymi kasami sprawują związki zawodowe.
Na podstawie wymienionego przepisu zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów z 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy, w którym określono szczegółowe zasady organizowania oraz funkcjonowania tego rodzaju jednostek. I tak § 4 ust. 1 stanowi, że „zakład pracy świadczy pomoc PKZP i SKOK w szczególności w zakresie:
1) zapewnienia pomieszczeń biurowych i odpowiednio zabezpieczonego miejsca na przechowywanie pieniędzy, 2) transportu pieniędzy z banku, 3) prowadzenia księgowości, obsługi kasowej i prawnej, 4) dostarczania druków i formularzy, 5) dokonania na rzecz PKZP i SKOK potrąceń w listach płac, listach wypłat zasiłków chorobowych i zasiłków wychowawczych , wpisowego, wkładów miesięcznych i rat pożyczek, 6) przyjmowania wpłat wnoszonych przez emerytów i rencistów oraz osoby przebywające na urlopach wychowawczych, 7) odprowadzania wpłat na rachunek bankowy PKZP lub SKOK, 8) informowania przynajmniej raz w roku członków kas o stanie ich wkładów i zadłużeń.
2. Szczegółowe warunki świadczenia pomocy, o której mowa w ust. 1, określa umowa zawarta między zakładem pracy a PKZP lub SKOK. § 5. Nadzór społeczny nad PKZP i SKOK sprawują związki zawodowe.
Wymieniony katalog kosztów ponoszonych przez zakład pracy w ramach pomocy świadczonej na rzecz PKZP nie jest zamknięty, zawiera on jedynie przykładowe wyliczenie, o czym świadczy sformułowanie „w szczególności”.
Ponadto w rozporządzeniu zastrzeżono też, że szczegółowe warunki świadczenia pomocy powinny zostać określone w umowie zawartej pomiędzy zakładem pracy a PKZP.
Zatem podstawą działania kas jest ww. ustawa, rozporządzenie, umowa zakładu pracy z PKZP oraz jej statut. Zapisy zarówno umowy, jak i statutu nie mogą być sprzeczne z ustawą i rozporządzeniem. Kolejne zapisy rozporządzenia to:
„§ 8. Członek PKZP jest obowiązany: 1) wpłacić wpisowe, 2) wpłacać miesięczny wkład członkowski lub wyrazić zgodę na potrącanie wkładu z wynagrodzenia za pracę, zasiłku chorobowego lub zasiłku wychowawczego, 3) przestrzegać przepisów statutu oraz uchwał organów PKZP.
§ 9. Członek PKZP ma prawo: 1) gromadzić oszczędności w PKZP według zasad określonych w statucie, 2) korzystać z pożyczek, 3) w razie wydarzeń losowych ubiegać się o udzielenie zapomogi, 4) brać udział w obradach walnego zebrania, 5) wybierać i być wybieranym do zarządu PKZP i komisji rewizyjnej.
§ 10. Uprawnienia określone w § 9 pkt 1, 4 i 5 członek PKZP nabywa z chwilą przyjęcia w poczet członków. Pozostałe uprawnienia określone w § 9 członek PKZP nabywa po wpłaceniu wpisowego i dwóch kolejnych wkładów miesięcznych.
§ 11. Skreślenie z listy członków PKZP następuje: 1) na pisemne żądanie członka PKZP, 2) w razie ustania zatrudnienia, z wyjątkiem przejścia na emeryturę lub rentę, 3) w razie śmierci członka PKZP, 4) na skutek uchwały zarządu PKZP, powziętej w wyniku niedopełnienia przez członka obowiązków określonych w § 8”.
Jak wynika z powyższego zapisu, ustanie stosunku pracy nie ma wpływu na członkostwo. A skoro § 4 ust. 1 mówi, że zakład pracy świadczy pomoc PKZP, m.in. w zakresie prowadzenia księgowości, obsługi kasowej i prawnej, to nie widzę podstaw, aby zakład pracy był zwolniony z tego obowiązku wobec emerytów, którzy są członkami kasy i spełniają wymagania § 8 ww. rozporządzenia.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>
. |
|
Zapytaj prawnika
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>