
Indywidualne Porady Prawne
Cechy dozwolonej reklamy porównawczejAutor: Łukasz Drzewiecki • Opublikowane: 04.07.2014 |
|
Reklama porównawcza, czyli reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług oferowanych przez konkurenta, jest dozwolona pod warunkiem, że nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. |
|
![]() Łukasz Drzewiecki
Reklama porównawcza jest co do zasady formą promocji towarów i usług dozwoloną przez polski system prawa. Wyjątkiem jest jednak reklama porównawcza sprzeczna z dobrymi obyczajami, która może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji lub nieuczciwą praktykę rynkową.
Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>
Zgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji1 reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług oferowanych przez konkurenta (reklama porównawcza) nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, a co za tym idzie jest dozwolona, jeżeli łącznie spełnia następujące przesłanki:
Szczególne wymogi ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ustanawia dla reklam porównawczych związanych z ofertą specjalną. Mianowicie reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty lub zawierać informację, że oferta jest ważna do czasu wyczerpania zapasu towarów bądź zaprzestania wykonywania usług, a jeżeli oferta specjalna jeszcze nie obowiązuje, powinna wskazywać również datę, od której specjalna cena lub inne szczególne warunki oferty będą obowiązywały.
Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 3 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym2, reklama porównawcza sprzeczna z dobrymi obyczajami stanowi również nieuczciwą praktykę rynkową.
__________________________ 1 Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm.) 2 Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206, z późn. zm.) Stan prawny obowiązujący na dzień 04.07.2014
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>
Ograniczenia reklamy – przypadki podstawowe (część 1)Reklama, z którą spotykamy się coraz powszechniej na co dzień, nie jest niczym nieograniczona, jak może się wydawać na pierwszy rzut oka. Przeciwnie, niektóre sfery reklamy w odniesieniu do konkretnych produktów lub usług są limitowane daleko idącymi zakazami.Reklama przedsiębiorcy w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencjiArtykuł omawia warunki jakie musi spełniać reklama przedsiębiorcy, aby nie została uznana za naruszającą warunki uczciwej konkurencji.Jakich towarów i usług nie możesz reklamować?„Same zabiegi objawiające się w taniości lub dobroci produkcji nie wystarczają na ściąganie odbiorców, trzeba jeszcze na te przedmioty zwrócić uwagę, środkiem tu jest reklama” – pisał F. Zoll ponad 70 lat temu. Uwaga ta zachowała aktualność, a reklama jest również świetnym pom |
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>