
Indywidualne porady prawne
Abonament RTV a emeryciAutor: Monika Cieszyńska • Opublikowane: 17.06.2013 |
Przez całe życie opłacałem abonament radiowo-telewizyjny. Kiedy przeszedłem na emeryturę, przestałem, ponieważ w telewizji cały czas mówiono, że emeryci nie muszą płacić abonamentu. Ostatnio zaczęły przychodzić do mnie upomnienia na kwotę 2000 zł. Czy muszę zapłacić? Mam prawie 70 lat, na emeryturze jestem od 9 lat. Jak rozwiązać tę sprawę? |
Rzeczywiście od 1 marca 2010 r. ustawodawca zwolnił emerytów z opłat abonamentowych, ale tylko tych, którzy ukończyli 60 lat oraz mają ustalone prawo do emerytury, której wysokość nie przekracza miesięcznie kwoty 50% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Nadto z obowiązku opłacania abonamentu radiowo-telewizyjnego zwolnione aktualnie są:
Tym samym do ukończenia 75 lat emeryt jest zobowiązany uiszczać abonament radiowo-telewizyjny, chyba że jego emerytura nie przekracza miesięcznie kwoty 50% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Aktualnie przeciętne miesięczne wynagrodzenie wynosi 3713 zł.
Informuję, że istnieje możliwość ubiegania się o umorzenie długu ze względu na trudną sytuację finansową czy życiową lub rozłożenia zaległości na raty (art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych, Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 728 z późn. zm.). Takowy wniosek należy skierować do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji pocztą na adres: Departament Budżetu i Finansów w Biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Skwer Kardynała Stefana Wyszyńskiego 9, 01-015 Warszawa, lub osobiście w Kancelarii Biura Rady.
Wniosek należy złożyć na piśmie i winien on zawierać:
Do wniosku należy załączyć dokumenty potwierdzające wyjątkową sytuację finansową lub szczególne względy społeczne albo wypadek losowy (np. zaświadczenie z urzędu pracy o statusie bezrobotnego, zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej o korzystaniu z pomocy finansowej ośrodka, zaświadczenie z urzędu pracy lub zakładu pracy o pobieraniu zasiłku rodzinnego na dzieci, zaświadczenie z urzędu skarbowego o osiąganych dochodach lub kserokopię zeznania podatkowego PIT za ostatni rok, upadłość lub likwidacja firmy).
Od decyzji Rady będzie przysługiwało odwołanie. O sposobie wniesienia odwołania i terminie wnioskodawca zostanie przez Radę pouczony. Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) w formularzu poniżej ▼▼▼
Zapytaj prawnika - porady prawne online |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>