Mamy 7124 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Wpisz tutaj swoje pytanie, aby trafiło do naszego prawnika specjalisty.

Zakup rasowego szczeniaka z wadami

Autor: Marek Gola • Opublikowane: 08.08.2017

Kupiłam rasowego szczeniaka z hodowli. Wiedziałam, że ma wadę zgryzu. Okazało się jednak, że ma wady kończyn i dwie inne choroby. Przeszedł już dwie bardzo kosztowne operacje. Hodowca początkowo pytał, jak może pomóc. Odpisałam, że chciałabym zwrotu kosztu zakupu psa. Od tej pory się nie odezwał. Co mogę zrobić?

Eliza Rumowska

Podstawę prawną niniejszej opinii stanowią przepisy Kodeksu cywilnego zwanego dalej K.c. W pierwszej kolejności wyraźnie podkreślić należy, iż w tym przypadku zwierzę traktowane jest jak rzecz. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).

 

Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

 

  1. nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
  2. nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
  3. nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
  4. została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

 

Co istotne, jeżeli kupującym jest konsumentem, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego. Z treści Pani pytania nie wynika. co prawda. kiedy zakupiła Pani szczeniaka i kiedy stwierdzono wady, ale mniemam, że nie upłynął jeszcze rok.

 

Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Hodowca jest zatem zwolniony od odpowiedzialności jedynie w zakresie wady zgryzu. Co do reszty ponosi za nie pełną odpowiedzialność, bowiem nie wskazuje Pani, jakoby miała wiedzę co do istnienia pozostałych wad i chorób.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Wyraźnie podkreślić należy, iż konieczne jest zbieranie faktur imiennych, z których wynikać będzie, że to Pani ponosiła koszty związane z leczeniem psa. Z uwagi na powyższe może Pani domagać się wymiany psa lub naprawienia wyrządzonej szkody poprzez zwrot nakładów finansowych poczynionych na leczenie psa. Konieczne będą jednak faktury imienne.

 

Reasumując, hodowca jest zwolniony od odpowiedzialności tylko w zakresie wad, o których istnieniu w dniu podpisania umowy Pani wiedziała. Co do pozostałych wad ponosi za nie odpowiedzialność, bowiem Pani jako kupująca nie miała obowiązku przebadania psa przed jego zakupem, nie musiała się Pani także wykazywać nadzwyczajną spostrzegawczością oraz znajomością rasy. Innymi słowy wady, które nie zostały stwierdzone w dniu zakupu, nie zwalniają sprzedawcy, hodowcy od odpowiedzialności  cywilnej.

 

Dysponując fakturami za leczenie psa, winna Pani najpierw wysłać do hodowcy wezwanie do zapłaty, ze wskazaniem na powyższe twierdzenia. W przypadku braku wpłaty we wskazanym terminie zasadne będzie skierowanie pozwu o zapłatę.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 4 plus dziewięć =

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Wpisz tutaj swoje pytanie, aby trafiło do naszego prawnika specjalisty.

»Podobne materiały

Reklamacja usług związanych z naprawą samochodu

W lipcu 2010 r. miałem stłuczkę samochodem. Zgodnie ze wskazaniem ubezpieczyciela oddałem samochód do konkretnego serwisu (naprawa bezgotówkowa z polisy). Samochód odebrałem jako całkowicie naprawiony. 4 września tego roku byłem na przeglądzie w autoryzowanym serwisie, gdzie okazało się, iż przeprowadzona naprawa była niedokładna – brakuje kilku elementów, kilka innych jest źle dopasowanych itp., może to wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Czy istnieje możliwość reklamacji usług związanych z naprawą po takim czasie i jak to należy zrobić?

Niesprawne poduszki powietrzne

Jaka odpowiedzialność ciąży na producencie za poduszki powietrzne, które nie zadziałały w wypadku samochodowym? Auto miało ważne badania techniczne. Ekspertyza jeszcze nie była zlecana. W notatce policyjnej nie ma informacji o otwarciu poduszek, co – jak mi powiedziano – jest jednoznaczne z ich nieotwarciem.

Rezygnacja z usług operatora telewizji cyfrowej – naliczanie abonamentu mimo niekorzystania z anteny

W czerwcu 2008 r. zawarłem z telewizją X umowę na 24 miesiące (do czerwca 2010 r.). Od marca tego roku nie używałem już anteny (zmieniłem miejsce zamieszkania i nie miałem możliwości instalacji). Przed trzema tygodniami dostałem od firmy powiadomienie o zaleganiu z 4-miesięczną zapłatą. Zadzwoniłem do konsultanta i dowiedziałem się, że zgodnie z obowiązującym regulaminem powinienem był przed upływem terminu umowy wypowiedzeń z 3-miesięcznym wyprzedzeniem abonament. Nie zgadza mi się to wszystko, bo w podpisanym przeze mnie w 2008 r. regulaminie nic o 3-miesięcznym wypowiedzeniu umowy nie było. Poza tym telewizja X przeszła na faktury multimedialne – ja ich nie odbieram, bo nie używam anteny – ponoć zmienili regulamin, a ja nie reagując, tym samym się na niego zgodziłem. Czy takie stawianie sprawy jest zgodne z prawem? Pracownicy tej firmy wiedzą, że moja antena od marca jest nieaktywna, bo się nie aktualizuje. Czy rzeczywiście powinienem wypowiedzieć umowę, zapłacić za trzy miesiące i jeszcze płacić za następne trzy, nie używając anteny?! Dołączam do wglądu regulaminy.
wizytówka Szukamy prawników »