.
Udzieliliśmy ponad 127,5 tys. porad prawnych i mamy 14 468 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Wymeldowanie pełnoletniej córki z mieszkania

• Autor: Monika Cieszyńska

Chciałabym wymeldować moją pełnoletnią córkę z naszego mieszkania, ale nie znam jej obecnego adresu. Co w takiej sytuacji? Wyprowadziła się bez słowa i nie wiem, co się z nią dzieje, a wzięła pożyczkę i na nasz adres przyszyło upomnienie, że pożyczki nie spłaca. Obawiamy się, że wierzyciel będzie od nas żądał spłaty za dziecko, co robić?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Wymeldowanie pełnoletniej córki z mieszkania

Jak wymeldować pełnoletnie dziecko z mieszkania rodziców?

Sprawy meldunkowe reguluje ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960 ze zm.). Zameldowanie w lokalu służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu w tym lokalu, nie ma natomiast wpływu na jakiekolwiek prawa do lokalu.

 

Tym samym z samego faktu zameldowania nie można wywodzić żadnych praw do lokalu.

 

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące, jest obowiązana wymeldować się w organie gminy, właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca. Jeśli osoba, która opuściła miejsce stałego pobytu, nie spełni powyższego obowiązku, wówczas zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi, iż: „Organ gminy wydaje na wniosek właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się”.

 

W celu wymeldowania córki musicie zatem Państwo wystąpić na drogę postępowania administracyjnego.

 

Wymeldowanie będzie możliwe po ustaleniu, że córka nie mieszka pod Waszym adresem – poświadczają to najczęściej zeznania świadków, np. sąsiadów. Nadto dobrze by było, aby w tym lokalu nie było żadnych rzeczy córki.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Wniosek o wymeldowanie osoby która opuściła na stałe mieszkanie

W celu wszczęcia procedury administracyjnej należy złożyć do urzędu miasta (gminy, dzielnicy) – wniosek o wymeldowanie z urzędu. We wniosku należy wskazać kogo wymeldowanie i z jakiego adresu ma nastąpić, oraz od jakiego czasu osoba ta w tym lokalu nie zamieszkuje. Organ gminy musi zbadać, czy osoba, która opuściła lokal zrobiła to dobrowolnie. W tym celu zbierane są oświadczenia np. świadków. We wniosku warto więc wnieść również o przesłuchanie konkretnych sąsiadów jako świadków (tj. podać ich imiona i nazwiska oraz adresy zamieszkania), którzy potwierdzą, że osoba, której wniosek dotyczy, nie przebywa w przedmiotowym lokalu.

 

We wniosku należy nadto podać adres osoby wymeldowywanej, pod którym aktualnie przebywa. Jeśli nie może Pani ustalić tego adresu, wówczas we wniosku należy wskazać, że miejsce pobytu córki nie jest Pani znane. Jeśli organ administracji publicznej również nie będzie mógł ustalić aktualnego adresu zamieszkania córki, to – zgodnie z art. 34 Kodeksu postępowania administracyjnego – wystąpi do sądu z wnioskiem o wyznaczenie przedstawiciela (kuratora) dla osoby nieobecnej, który będzie podejmował czynności w postępowaniu za tę osobę.

Odwołanie od decyzji o wymeldowaniu

O wymeldowaniu organ orzeka w drodze decyzji. Od decyzji służy stronie odwołanie do właściwego wojewody za pośrednictwem wójta gminy (prezydenta, burmistrza miasta) w terminie 14 dni od otrzymania decyzji. Jeśli w terminie 14 dni strona nie złoży odwołania, wówczas decyzja uprawomocni się, co oznacza, że decyzja ta stanie się ostateczna.

 

Do wniosku należy również dołączyć dokument stwierdzający Pani prawo do lokalu (np. wydruk z elektronicznej księgi wieczystej, umowę najmu). Wniosek musi zostać przez Panią własnoręcznie podpisany, a także wniosek o wymeldowanie z urzędu należy opłacić opłatą skarbową w wysokości 10 zł.

 

Organ powinien załatwić sprawę o wymeldowanie z urzędu w terminie 1 miesiąca od daty wpływu Pani wniosku, w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – w terminie 2 miesięcy.

 

Natomiast proszę pamiętać, iż rodzice co do zasady nie odpowiadają za długi swoich pełnoletnich dzieci i to bez względu na to, czy dzieci posiadają meldunek w miejscu zamieszkania rodziców.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Monika Cieszyńska

Radca prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Toruniu, nr wpisu TR-871. Absolwentka prawa Katedry Praw Człowieka na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Specjalizuje się przede wszystkim w prawie rodzinnym i opiekuńczym oraz karnym – udzieliła dotąd porad setkom naszych klientów, w których życie często niesłusznie wtargnęła policja i prokuratura, a wielu rodzinom pomogła rozwiązać burzliwe niekiedy konflikty małżeńskie i opiekuńcze (opieka nad dziećmi, alimenty, widzenia z dziećmi). Posiada licencję zarządcy nieruchomości (nr licencji 20460). W kręgu jej zainteresowań znajdują się również zagadnienia prawa spółdzielczego.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu