Mamy 7124 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Wpisz tutaj swoje pytanie, aby trafiło do naszego prawnika specjalisty.

Potwierdzenie telefoniczne wystawienia zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach

Autor: Katarzyna Siwiec • Opublikowane: 01.08.2017

Czy potwierdzając telefonicznie fakt wystawienia zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach, naruszam przepisy ustawy o ochronie danych osobowych lub innych ustaw? Chodzi mi o sytuację, gdy przedstawiciel banku dzwoni z pytaniem, czy wystawiłam dane zaświadczenie, podając jego numer, datę wystawienia, imię i nazwisko pracownika, którego ono dotyczy, oraz nazwiska osób podpisanych na zaświadczeniu w imieniu pracodawcy (w tym moje). Czy odpowiadając: tak, wystawiłam takie zaświadczenie – naruszam przepisy prawa? Dodam, że chodzi o szczególną grupę „pracowników”, tj. o funkcjonariuszy policji.

Jakub Bonowicz

Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych administrator danych  jest obowiązany zastosować środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną, a w szczególności powinien zabezpieczyć dane przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.

 

Pracodawca przetwarzający dane osobowe swoich pracowników, w związku z ich zatrudnieniem, uzyskuje status administratora danych osobowych i jako administrator danych osobowych, jest również zobowiązany do zachowania ustawowych zasad udostępniania danych osobowych ujętych w jego zbiorach. Oznacza to, że dane mogą być udostępnianie podmiotom uprawnionym do ich otrzymania na podstawie przepisów ustawy lub gdy wykażą w sposób wiarygodny uzasadnioną potrzebę posiadania tych danych, a ich udostępnianie nie narusza praw i wolności osób, których dotyczą (tak m.in. P. Litwiński, Udostępnienie danych osobowych przez organy administracji samorządowej, PiP 2006, z. 1, s. 42)

 

W przypadku kredytów bankowych istnieje pismo Narodowego Banku Polskiego do Generalnego Inspektora Nadzoru Bankowego z dnia 6 kwietnia 2001 r. (NB/BPN/I/214/01) skierowane do osób kierujących bankami, które zawiera stwierdzenie, iż „przepisy ustawy – Prawo bankowe i ustawy o ochronie danych osobowych nie przewidują telefonicznej formy pozyskiwania żądanych informacji. Niestety przepisy także tego nie zakazują stąd taka jest praktyka rynkowa”. W załączeniu przesyłam Pani też treść późniejszej sygnalizacji w tej sprawie, gdzie wyraźnie wskazuje się na problematyczność potwierdzeń telefonicznych i zagrożenia z tym związane.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych w oficjalnych stanowiskach wskazuje, że nie jest niemożliwe potwierdzanie takich danych w formie rozmowy telefonicznej, ale osoba udzielająca informacji w zakresie danych osobowych musi potwierdzić tożsamość swojego rozmówcy, by z całą pewnością móc stwierdzić, że osoba telefonująca do niej w celu zweryfikowania danych jest rzeczywiście przedstawicielem określonej instytucji, w imieniu której posiada upoważnienie do uzyskania podanych informacji, oczywiście nie wskazuje już, w jakiej formie to potwierdzenie ma nastąpić.

 

W moim osobistym odczuciu jeżeli pytanie brzmi, czy w takim a takim dniu wystawiła Pani zaświadczenie o zarobkach, numer taki a taki i czy Pani je podpisała, to nie ma najmniejszego problemu, bo nawet nie można mówić zasadnie o jakichś danych osobowych, gorzej, gdy pojawia się nazwisko pracownika.

 

Ja zalecałabym skorzystać z takiego rozwiązania, gdy pracownik banku zadzwoni do Pani, pytając o prawdziwość zaświadczenia, otóż proszę poprosić go o imię, nazwisko i numer telefonu do niego, tj. nr telefonu na centralę, tak aby mogła Pani oddzwonić, upewnić się w 100%, że dzwoni Pani do pracownika danego banku o określonych personaliach. Wówczas ze 100% pewnością nie będzie mogło być mowy o zarzuceniu Pani braku pewności co do tożsamości osoby, której potwierdza Pani te dane.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • VII - sześć =

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Wpisz tutaj swoje pytanie, aby trafiło do naszego prawnika specjalisty.

»Podobne materiały

Gromadzenie i przetwarzanie danych osobowych

Prowadzę działalność gospodarczą w Internecie, korzystam w tym celu z Allegro. Przez kilka lat zgromadziłem sporą bazę danych osobowych klientów. W najbliższym czasie chciałbym założyć własny sklep internetowy. Czy mogę legalnie wykorzystać zgromadzone dane w celu mailowego poinformowania dotychczasowych klientów, że przenoszę sprzedaż na własną stronę internetową? Jak powinna zostać sformułowana taka informacja? Czy stanowi to przetwarzanie danych osobowych?

Zbycie usługi subskrypcyjnej

Przedsiębiorca A świadczy usługę subskrypcyjną SMS MT. Usługę subskrypcyjną można zamówić przez stronę www, której właścicielem jest Przedsiębiorca A. Przedsiębiorca A pozyskał klientów/subskrybentów na usługę MT Pogoda. Numer, na którym świadczona jest usługa (poprzez który można się zapisać i wypisać) to np. 60474 (numer przydzielony od firmy X, współdzielony z innymi przedsiębiorcami). Czyli numer jest wspólny, prefix jest indywidualny. Przedsiębiorca A pozyskał np. 30 000 subskrybentów na swoją usługę i zgodnie z regulaminem dostarcza im (za pośrednictwem operatora gsm) 3 razy w tygodniu SM-\'a z zamówioną treścią. Za dostarczone treści przedsiębiorca A uzyskuje wynagrodzenie od firmy X. Przedsiębiorca A chce sprzedać/przenieść całość praw i obowiązków wynikających z powyższej usługi na przedsiębiorcę B (tj. subskrybentów – numery telefonów, na które została zamówiona usługa, stronę www poprzez którą można zamówić usługę, prawo do korzystania z numeru współdzielonego 60474). Po zakupie przedsiębiorca B będzie dostarczał treści do tych subskrybentów i uzyskiwał z tego wynagrodzenie, tak długo, jak długo subskrybenci będą chcieli korzystać z jego usługi. W jaki sposób dokonać sprzedaży/zbycia ww. usługi subskrypcyjnej SMS MT? Czy ma to być umowa kupna sprzedaży, umowa cesji praw i obowiązków, a może inna umowa? W jaki sposób przedsiębiorca B ma rozliczyć zakup w swoich kosztach, jednorazowo, amortyzacja? Jeżeli amortyzacja, to z jakim okresem? Takie usługi „elektroniczne” nie są długotrwałe, tzn. potrafią „wygasnąć” po 1–2 latach. Jak ustalić wartość transakcji (np. w przypadku gdy sprzedaż jest między podmiotami powiązanymi osobowo), żeby nie budziła ona wątpliwości urzędu skarbowego?

Usunięcie danych firmy, która nie istnieje

Mam problem dotyczący z wpisem mojej firmy do katalogu internetowego firm. Pół roku temu firma została zamknięta, a wpisy w tymże katalogu istnieją nadal. Pomimo próśb, ponagleń, e-maili administrator strony nie usunął danych firmy łącznie z adresem. Ponadto dokonywane są wpisy (opinie) szykanujące moją osobą jaką osobę już nieprowadzącą żadnej działalności. Co mam zrobić, by usunięto dane nieistniejącej już firmy?

wizytówka Szukamy prawników »