Mamy 7223 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Wpisz tutaj swoje pytanie, aby trafiło do naszego prawnika specjalisty.

Co zrobić, gdy pracodawca nie wystawił świadectwa pracy?

Autor: Marta Handzlik • Opublikowane: 15.05.2017

Pracodawca nie wydał świadectwa pracy. Od ustania stosunku pracy minęło 2 tygodnie i nie można w żaden sposób skontaktować się z byłem szefem (nie odbiera telefonów). Sklep, w którym pracowałam, został zamknięty i przejął go inny właściciel, gdyż poprzedni narobił długów. Wszyscy pracownicy tego sklepu zostali zwolnieni. Były pracodawca deklarował, że wyda świadectwa pracy w ciągu 4 dni, jednak tego nie uczynił. Chciałabym się zarejestrować się w urzędzie pracy, jednak z powodu braku tego dokumentu nie mogę tego zrobić. Jak wybrnąć z tej sytuacji?

Marek Gola

Zgodnie z art. 97 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (j.t. Dz. U. z 2014 r. poz. 1502; dalej „K.p.”) – w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. W przypadku gdy niezwłoczne wydanie świadectwa pracy nie jest możliwe, dopuszczalne staje się wydanie pracownikowi świadectwa w terminie nieprzekraczającym 7 dni od daty zaistnienia zdarzenia nakładającego na pracodawcę obowiązek wydania tego dokumentu.

 

Zgodnie z art. 99 K.p., pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Odszkodowanie to przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.

 

Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 10 listopada 1978 r. (I PRN 107/78) odszkodowanie przysługuje pracownikowi tylko wówczas, gdy nie mógł uzyskać z tego powodu nowej pracy pomimo podejmowanych w tym kierunku starań, co sam powinien udowodnić, przy czym żądanie wydania lub sprostowania świadectwa pracy nie jest przesłanką dochodzenia przez pracownika naprawienia szkody z tytułu niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.

 

Pracownik może dodatkowo na podstawie art. 471 K.c. w zw. z art. 300 K.p. dochodzić od pracodawcy naprawienia szkody wyrządzonej niewydaniem w terminie lub wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy (art. 99 § 1 i 2 K.p.) innej niż utrata zarobków w związku z pozostawaniem bez pracy. Taką możliwość dopuścił w swoim orzeczeniu z dnia 13 października 2004 r. Sąd Najwyższy (II PK 36/04). Szkoda spowodowana wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy nie musi bowiem wynikać jedynie z braku możności znalezienia przez pracownika pracy. Może polegać także np. na odmowie przyznania mu świadczeń z zabezpieczenia społecznego.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Fot. Fotolia

 

Pracodawca, nie wydając lub opóźniając wydanie świadectwa pracy, może zostać ukarany za wykroczenie przeciwko prawom pracownika, podlegającym karze grzywny od 1 do 30 tys. złotych.

 

W pierwszej kolejności proponuję więc zawiadomić PIP o fakcie niewydania przez pracodawcę świadectwa pracy. Dodatkowo może Pani ubiegać się o odszkodowanie w sądzie cywilnym, powołując się na to, że PUP nie przyjął wniosku o zarejestrowanie Pani jako osoby bezrobotnej (odmowę rejestracji trzeba mieć na piśmie).

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 5 - dwa =

Indywidualne Porady Prawne specjalistów

Wpisz tutaj swoje pytanie, aby trafiło do naszego prawnika specjalisty.

»Podobne materiały

Pozorność zatrudnienia a skutki podatkowe

Mam problem, jak postąpić, gdy ZUS wydał decyzję o pozorności zatrudnienia pracownika. Wynagrodzenie było moim kosztem uzyskania przychodu. Po zakończeniu roku wystawiony został PIT-11 i pracownik rozliczył przychód w zeznaniu rocznym. Jak mam teraz postąpić, aby sprawę zakończyć? Wiem, że ja powinnam dokonać korekty swojego zeznania rocznego, skorygować koszty tego wynagrodzenia i składek ZUS; a co z pracownikiem? Czy powinnam dokonać korekty PIT-11, a następnie pracownik powinien skorygować swoje zeznanie roczne? Czy pracownik musi dokonać zwrotu wynagrodzenia? Jak to ująć w książce przychodów i rozchodów? Jak napisać wyjaśnienie korekt do urzędu skarbowego?

Wypłata świadczenia urlopowego dla pracownika zwalnianego z małej firmy

Pracownik otrzymał 3-miesięczne wypowiedzenie z pracy. Czy należy wypłacić mu świadczenie urlopowe? Pracownik przebywa obecnie na urlopie zaległym i bieżącym, łącznie 26 dni. Dodam, że zatrudniam osiem osób, a w regulaminie jest zapis, że nie tworzymy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Pociągnięcie pracownika do odpowiedzialności materialnej

Zatrudniliśmy pracownika na stanowisku windykatora. W skutek jego zaniechań doszło do przedawnienia długów na dosyć znaczną kwotę, co naraziło nas na szkodę materialną. Pragnę przy tym zauważyć, iż pracownik celowo wprowadził w błąd zarząd i biegłego, nie informując o zagrożeniu przedawnieniem tych długów. Czy można pociągnąć pracownika do odpowiedzialności materialnej?

wizytówka Szukamy prawników »